Directeur Havenbedrijf Rotterdam: 'Chinese invloed in haven moet niet groeien'
- Nieuws
- Directeur Havenbedrijf Rotterdam: 'Chinese invloed in haven moet niet groeien'
Zo’n tweederde van de containerterminals in de haven van Rotterdam is op dit moment in Chinese handen. Boudewijn Siemons, de ceo van het Havenbedrijf ziet dat China probeert haar invloed uit te breiden. "Ik denk dat we er niet op zitten te wachten om het aandeel te laten groeien", zegt hij in Geld of je leven.
Hoe overleeft de Rotterdamse haven in tijden van internationale onrust? (27 februari 2025) - Geld of je leven
China heeft in veel Europese havens een stevige positie. Via staatsbedrijven investeert het land honderden miljoenen in Europese havens. De haven van het Griekse Piraeus is daarin het schikbeeld. China kocht in 2011 – toen Griekenland grote economische problemen had – aandelen in de haven en kreeg daarbij volledige zeggenschap. CDA-Europarlementariër Tom Berendsen zei eerder al dat hij geen toegenomen Chinese invloed wil.
Siemons snapt de angst voor de Chinezen. "We moeten niet naïef zijn. Dat China zijn economische positie gaat inzetten om bepaalde geopolitieke doelen te bereiken, dat is wel aannemelijk. China beheerst 90 procent van de kritieke materialen in de wereld. Dat betekent dat er heel veel hightech is, wat niet geproduceerd kan worden zonder dat er een Chinese component in zit."
Toch legt hij wel uit waarom tweederde van de terminals in Rotterdam in Chinese handen zijn: "Twintig jaar geleden stonden de grootste containerterminals van Rotterdam te koop en geen enkel Nederlands of Europees bedrijf stapte in. Toen waren we heel blij dat een bedrijf uit Hong Kong er wel in stapte. Nu is Hong Kong China geworden en vinden we er allemaal wat van."
Bovendien, als er nu een Chinees bedrijf zich meldt, kan Siemons ze helemaal niet weigeren. "Als je ze wil weigeren, moet je dat wel doen op juridisch valide gronden en die zijn er op dit moment niet. Tenzij de overheid zegt dat het niet mag, dan doen we het niet meer", zegt hij.
De vergelijking met Piraeus is overigens niet terecht, benadrukt hij. In die haven is een Chinees staatsbedrijf echt eigenaar van de haven zelf. In Rotterdam niet, daar is Nederland gewoon de baas. "Daar heeft Griekenland de grond en de kades zelf verkocht aan Cosco, een Chinees staatsbedrijf", zegt hij. "Maar de grond onder de terminal in Rotterdam is van ons. De kademuren zijn van ons", aldus Siemons.