Binnenland
NOSNTR

Basisschool De Sterappel over nieuwe manier van lesgeven: 'Een stuk persoonlijker'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Basisschool De Sterappel over nieuwe manier van lesgeven: 'Een stuk persoonlijker'

In Den Haag wordt al jaren gepraat over nieuwe lesdoelen die het onderwijs beter zouden moeten maken. Kinderen moeten beter leren lezen, schrijven en rekenen. Zo'n 200 scholen in Nederland zijn al aan het experimenteren met nieuwe lesdoelen. Een van die scholen is basisschool De Sterappel in Lienden. Directeur Linda Beaupain vertelt in Nieuws en Co hoe deze experimentele methode eruit ziet.

Video niet beschikbaar

Op De Sterappel worden lesmethodes vooral losgelaten en vakken geïntegreerd, legt Beaupain uit. "Een van de doelen bij taal is dat kinderen een tekst moeten kunnen samenvatten. Dan kan je het taalboek induiken en een les uitvoeren, maar je kan ook een thema kiezen van een vak waar je mee bezig bent." Op die manier krijgen de leerlingen volgens Beaupain een bredere ontwikkeling, terwijl ze toch bezig met taal.

Beaupain is erg positief over de resultaten van deze aanpak: "Kinderen zijn veel actiever betrokken. Ze hebben soms niet door dat ze aan het leren zijn, waardoor de lesstof beter beklijft. Ook hoor je dat kinderen veel rijkere taal gaan gebruiken."

Meer tijd

Staatssecretaris Mariëlle Paul zei vandaag in de Tweede Kamer dat ze meer tijd nodig heeft om de nieuwe onderwijsplannen uit te werken. "Ontzettend jammer", vindt Beaupain. "Omdat we enorm bevlogen zijn en eigenlijk al op deze manier werken."

Toch kan ze zich ook voorstellen dat het tijd kost om een nieuw plan uit te werken. Ook op De Sterappel heeft het even geduurd voordat de nieuwe manier van lesgeven er goed in zat. "We zijn zeker al drie jaar bezig op deze manier, en ik heb nu pas het idee dat we het echt in de vingers hebben. Het heeft tijd nodig."

Leraren

Het loslaten van methodes vraagt wel meer van de leraren. "Bij een methode-les heb je een handleiding, en dan ga je die gewoon onderwijzen", vertelt Beaupain. "Dit vraagt veel meer van mijn team. Zij maken lesmateriaal en toetsen zelf. Maar dat maakt het wel een stuk persoonlijker. En je merkt dat leraren ook heel bevlogen zijn om dat te doen."

Volgens Beaupain is dit mogelijk door randzaken aan de kant te schuiven en volledig te focussen op het onderwijs. "We hebben heel weinig lange inhoudelijke overleggen. En we hebben de beslissing gemaakt veel meer werkoverleggen te hebben met elkaar, waarin we lessen creëren en materiaal maken."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie