Fatbike aan banden leggen? 'Het is onverantwoord, ze zijn niet verzekerd en de lasten zijn voor de maatschappij'
- Nieuws
- Fatbike aan banden leggen? 'Het is onverantwoord, ze zijn niet verzekerd en de lasten zijn voor de maatschappij'
Zo'n vijftig gemeenten, artsen en organisaties als de Fietsbond willen dat de Tweede Kamer actie onderneemt tegen opgevoerde fatbikes, stellen ze in een ingestuurde petitie. De opgevoerde fatbikes leiden namelijk tot meer onveilige situaties in het verkeer. "Het is onverantwoord, ze zijn niet verzekerd en de lasten zijn voor de maatschappij. Als we dit nu niet doen, wordt het een veel groter probleem", somt Tyas Bijlholt, wethouder Mobiliteit in Amersfoort, op bij Spraakmakers.
De fatbikes scheuren over de fietspaden, vaak omdat er een opvoersetje op gemonteerd is. Daardoor kan de e-bike doorgaans zo'n 50 kilometer per uur aantikken. Om de veiligheid te kunnen waarborgen, willen de gemeenten, artsen en belangenorganisaties dat de Tweede Kamer ingrijpt. "Handhaven, handhaven en handhaven", stelt Bijlholt.
'Goed voor je gezondheid'
Volgens Bijlholt moet er ook een minimumleeftijd worden ingevoerd. "Het is niet uit te leggen dat er wel een miinimumleeftijd is voor scooters en niet voor fatbikes." De toename in het aantal ongelukken is "kwalijk", vindt Bijlholt. "We hebben elektrische fietsen die een bepaalde snelheid kunnen. Misschien moeten we zeggen: daar laten we het bij. We hebben ook normale fietsen en dat is goed voor je gezondheid."
Sneller afgeleid
Marieke Visser, neuroloog aan het Amsterdam UMC en ondertekenaar van de petitie, ziet "dagelijks" de gevolgen van ongelukken met fatbikes. "Het gewicht en de enorme vaart van de fatbike spelen een grote rol bij kinderen", zegt Visser over de ongelukken. "Voor ouderen gaat het eigenlijk te snel voor hun cognitie en kinderen zijn juist sneller afgeleid", voegt de neuroloog toe.
Topje van de ijsberg
Bovendien denkt Visser dat de hoeveelheid slachtoffers van ongelukken met fatbikes wordt onderschat. "We zouden moeten meten hoeveel slachtoffers er zijn, ook de mensen die naar de huisarts gaan. De patiënten die in het ziekenhuis komen, zijn de minderheid", aldus Visser. "Dit is het topje van de ijsberg."
Informatieverwerking
"Waarom zou je een kind op zo’n fatbike zetten? Er is kans op letsel, maar het is ook zo gezond en gezellig om gewoon te fietsen naar school", gaat Visser verder. Pedagoog Marina van der Wal laat weten dat de informatieverwerking van pubers "veel minder snel" is dan bij volwassenen, waardoor ongelukken op de loer liggen. "Gewone fietsers lopen al het meeste risico, maar als je al minder snel beslissingen neemt, is het dus niet verstandig om op een fatbike of e-bike te zitten."
Voorbeeldfunctie als ouder
"De verkeerseducatie die kinderen krijgen is steeds minder", valt Van der Wal op. Volgens de pedagoog zijn het ook de ouders die zich beter moeten gedragen in het verkeer. "Je hebt een voorbeeldfunctie als ouder", zegt Van der Wal. Daarnaast merkt Van der Wal op dat obesitas onder jongeren toeneemt. "Ik denk dat dat voor een deel ligt aan het gemotoriseerd naar school toe gaan."
Vrijheidsgevoel
"Je bent je leven niet zeker", zegt beller mevrouw Wassink over de huidige verkeerssituatie op de fiets. Luisteraar Arno Hakman zegt dat de fatbike "geen elektrische fiets" is, omdat ze opgevoerd zijn. "Dan moet je een helm op en een kenteken en een rijbewijs", aldus Hakman, die pleit voor meer handhaving op de invoer van illegale fatbikes. Columnist Abdelkader Benali ziet het positieve van de fatbike: "De mobiliteit van jongeren wordt enorm vergroot, ze komen op plekken waar ze normaliter niet komen. Voor hun vrijheidsgevoel is het geweldig."
KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.