Crisis leerlingenvervoer: LBVSO dreigt met kortgeding als overheid niet ingrijpt
- Nieuws
- Crisis leerlingenvervoer: LBVSO dreigt met kortgeding als overheid niet ingrijpt
Terwijl de scholen weer zijn begonnen, stapelen de ontluisterende verhalen zich op rondom het leerlingenvervoer. Ouders van kwetsbare kinderen klagen over uren wachten op schoolpleinen, abrupte onderbrekingen van de busritten, falende communicatie en soms achtergelaten kinderen. Het leerlingenvervoer, bedoeld om kinderen met beperkingen te ondersteunen, lijkt te kampen met ernstige tekortkomingen. Daarom zegt belangenbehartiger LBVSO in De Nieuws BV, 'genoeg is genoeg', en dreigt met een kort geding.
Video niet beschikbaar
Elijah Delsink, voorzitter bij LBVSO (Leerlingenbelang Voortgezet Speciaal Onderwijs), zegt boven de 700 klachten te hebben ontvangen over leerlingenvervoer. De klachten gaan over dezelfde soort problemen: "Ouders die kinderen thuis hebben die niet opgehaald worden voor school, kinderen die niet opgehaald worden ván school. Kinderen die al totaal van hun doen zijn aan het begin van de schooldag", somt Delsink op. LBVSO dreigt nu met een kort geding als de overheid niet in afzienbare tijd het probleem oplost.
Tara Lecluyze ervaart de problematiek zelf met haar tienjarige zoon. Haar zoon is cognitief drie jaar en heeft een meervoudige beperking. Hij is afhankelijk van het vervoer om op school te komen en de geschikte zorg te krijgen. "Soms moet hij vier uur lang wachten tot er een taxi komt. Mijn zoontje is ook een keer op het schoolplein achtergelaten."
Probleem groter dan vorig jaar?
Lecluyze denkt dat de problemen groter zijn dan vorig jaar. Bovendien ziet het LBVSO ook geen verbetering ten opzichte van vorige jaren. "We horen nu wel geluiden van gemeenten die wij vorig jaar nog niet hoorden. Zoals dat het nóg lastiger is om in aanmerking te komen voor het leerlingenvervoer. Al ben je zwaar autistisch of zit je in een rolstoel", zegt Delsink.
Het Koninklijk Nederlands Vervoer zegt in een reactie op de Nieuws BV dat de problemen niet erger zijn dan vorige jaren, maar dat zij tegen opstartproblemen aanlopen: "In de zomerperiode vinden heel veel wijzigingen plaats, en soms worden die wijzigingen laat doorgegeven." Daarnaast zeggen zij te maken te hebben met een chauffeurstekort. "Bij meer inzet van voertuigen en dus meer inzet van chauffeurs wordt het meteen al heel lastig", aldus woordvoerder Hilbert Michel.
Prijs boven kwaliteit
Delsink wil de schuld niet leggen bij de chauffeurs en de vervoerders. Het probleem ligt volgens hem hogerop: "Het is het systeem, het aanbesteden. Het zorgt dat er gekeken wordt naar de prijs in plaats van de kwaliteit. Blijkbaar is geld belangrijker dan kinderen op tijd op school krijgen of ons recht op onderwijs."