Hoe is het wielrennen veiliger te maken?
- Nieuws
- Hoe is het wielrennen veiliger te maken?
De vierde etappe in de Ronde van het Baskenland liep gister uit op een drama. Na een zware valpartij moesten onder anderen toppers Jonas Vingegaard, Primoz Roglic en Remco Evenepoel de strijd staken. Vooral Vingegaard zag er bijzonder slecht uit. Hij brak meerdere ribben, zijn sleutelbeen en liep daarnaast een klaplong en longkneuzing op. Ook vandaag vielen er in de vijfde etappe opnieuw twee renners uit door een valpartij. Valt het wielrennen veiliger te maken?
Hoe is het wielrennen veiliger te maken?
Video niet beschikbaar
NOS-wieleranalist Stef Clement heeft het idee dat er steeds vaker valpartijen zijn. "Dat is heel moeilijk te bewijzen. We kijken veel meer tegenwoordig, het wordt ook veel meer uitgezonden. Dus we weten het niet heel zeker, maar het lijkt erop dat er steeds vaker serieuze valpartijen met heel veel renners gebeuren", vertelt hij in Nieuws en Co.
Meer schade
Ook lijkt de schade groter bij de wielrenners, zegt Clement. "Dat zou herleiden te kunnen zijn naar de hogere snelheid. Er wordt echt harder gereden. Sinds corona zijn er echt grote stappen gemaakt op het gebied van materiaal, training en voeding. Dat kan ertoe leiden dat renners er toe in staat zijn om harder te fietsen dan ooit. Ook is het niveau van het peloton omhoog geschoten, de onderlinge verschillen zijn kleiner geworden."
Te veel risico
Volgens Mathieu van der Poel ligt het ook deels aan de wielrenners zelf. Die zouden volgens hem te veel risico nemen. "Het is moeilijk om gevaar in te schatten in een wedstrijd situatie", zegt Clement. "Het is jouw opdracht om ergens goed voor te zitten, en proberen de wedstrijd te winnen. Dan is het lastig om de juiste beslissing te maken wat betreft veiligheid en het zien van potentieel gevaar."
Veiliger maken
Er wordt nu gekeken om het wielrennen veiliger te maken op verschillende punten, zoals gevaarlijke bochten. "Er wordt nu gekeken naar hoe je die gevaarlijke punten veilig maakt, door bijvoorbeeld stootkussens, of door middel van signalement het eerder kenbaar maken aan de renners. Het gevaar zit het vooral in het gedrag van de renners en het gebrek van bescherming."
"Één van mijn Belgische collega's opperde om met een soort van airbag-constructie te fietsen, zij het in de helm of in de kleding. Er wordt al een tiental jaren gebruik gemaakt van brandvertragende stof in de kleding, waardoor je bij een schuifpartij minder brandwonden zou oplopen, maar je zou ook kunnen denken aan een verplichte airbag-constructie", zegt Clement.
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.