Binnenland
EO

Moet de kilometervergoeding verder omhoog? 'Slecht voor het milieu'

foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Moet de kilometervergoeding verder omhoog? 'Slecht voor het milieu'

Sinds 1 januari is de reiskostenvergoeding verhoogd, van 19 naar 21 cent. Maar door de huidige inflatie en de hoge brandstofprijzen vragen sommigen zich af of dit wel voldoende is. Anderen waarschuwen voor de ongewenste bijeffecten van een hogere vergoeding. Het is een afweging tussen eerlijkheid en wat maatschappelijk wenselijk is, zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee in Dit is de dag.

Moet de kilometervergoeding omhoog?

Ook al lijkt een hogere onkostenvergoeding bij hogere prijzen een goede uitkomst, er zitten moeilijke kanten aan, vertelt Van Wee. "Als de vergoeding veel omhoog gaat, krijg je vier nadelen: meer woon-werkverkeer, zwaardere auto’s, meer CO2-uitstoot en meer files", stelt hij.

"Als je namelijk een hogere vergoeding krijgt voor het rijden in je auto, ben je minder geneigd om met de trein te gaan om kosten te besparen. Plus, als je dan toch kunt kiezen, kun je net zo goed een zwaardere auto nemen, omdat je daar meer vergoeding voor krijgt...", aldus de hoogleraar van de TU Delft.

Zuinig

Volgens anderen ligt dat genuanceerder. Dat vindt ook Jan van Delft, van de Vereniging Zakelijke Rijders. "De Nederlander is van nature zuinig", vertelt hij. "Als je de vergoeding hoger maakt, kan het ook zijn dat men dat geld apart zet, om zo voor een elektrische auto te sparen. En daarnaast: De auto die je privé koopt, gebruik je zakelijk. Daarom is het eerlijk om dat bedrag te verhogen: je gebruikt een persoonlijke investering voor de baas."

Ster advertentie
Ster advertentie