Binnenland
BNNVARA

Scholieren voelen te veel druk: 'Niet meer alle prikkels tegelijkertijd'

foto: Unsplashfoto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. Scholieren voelen te veel druk: 'Niet meer alle prikkels tegelijkertijd'

1 op de 3 scholieren geeft aan te veel druk te voelen. Hoe kan het dat leerlingen zo veel stress ervaren en is het tijd voor flinke veranderingen binnen het voortgezet onderwijs? In De Nieuws BV gaan scholier en voorzitter van het LAKS, Janouke van Meerveld, coach op het Arentheem College in Arnhem, Wouter Brus, en docent Engels, Kees van Amstel, met elkaar in gesprek over oorzaken en mogelijke oplossingen.

Video niet beschikbaar

Alle ballen hooghouden

Vwo-scholier Van Meerveld ervaart de stress en prestatiedruk zelf ook. "Toetsweken die ik huilend doorkom, komen altijd voor." De stress komt volgens de scholier door de toetsen, maar ook door haar drang niemand te willen teleurstellen. "Als ik thuis kom met een onvoldoende, vind ik dat niet fijn om aan mijn ouders te vertellen."

En ze is niet de enige. Als voorzitter van LAKS ziet Van Meerveld ook veel scholieren die aankloppen met klachten over prestatiedruk. "We kregen in de tweede lesweek van het jaar al berichten van leerlingen die zich afvroegen hoe ze alle ballen hoog moesten houden. Dat horen we nu veel meer dan eerder." De druk ervaren ze niet alleen vanuit school, maar ook van hun sociale leven, familie en vrienden. "Alles bij elkaar maakt het dat de druk hoog ligt", aldus van Meerveld. Deze combinatie van aspecten is volgens Brus "een sneltrein naar een burn-out".

Druk buiten school

Van Amstel, die Engels geeft op een MBO in Den Haag, ziet ook dat zijn studenten druk voelen. "Het curriculum is veel meer uitgebreid en de verwachtingen zijn hoger." Maar Van Amstel geeft ook aan dat studenten buiten school om ook druk zijn. "Ik heb leerlingen die wel dertig tot veertig uur in de week werken."

Ook in de privésfeer hebben sommige leerlingen het lastig, aldus van Amstel. "Sommigen hebben zoveel shit in hun leven die ze moeten oplossen voor ze naar school gaan. Zoals een instabiele gezins- of leefomgeving of geldproblemen. Ze komen op school om uit te rusten. Maar de school heeft ook verwachtingen van de leerlingen."

Realisaties

De situaties die Van Meerveld en Van Amstel schetsen, herkent Brus. In zijn rol als coach op een middelbare school probeert hij met leerlingen te achterhalen waarom ze bijvoorbeeld hoge cijfers zo belangrijk vinden en wat ze met die cijfers willen bereiken. Wat volgens Brus goed werkt zijn de relativeringen en realisaties die scholieren onderweg tegenkomen. "Afgelopen week had ik een leerling die zei: "Als ik 80 ben, dan vraagt niemand wat ik in de toetsweek heb gehaald voor Engels."

Een andere tip van Brus: ga het gesprek aan en krijg overzicht in wat je aan het doen bent. "Het is alsof je een kamer hebt waar veel rommel inzit die je langzamerhand moet gaan opruimen."

Prikkels

Wat volgens de coach ook meewerkt aan de verhoogde prestatiedruk, zijn de vele taken voor zowel leerlingen als docenten. "Laten we dingen gaan schrappen. We verwachten nu zoveel van elkaar, als we daarnaar blijven streven, hebben we nergens meer tijd voor." Volgens Brus ontbreekt ook het dialoog tussen leerlingen, ouders en docenten. "Je moet het met elkaar gaan oplossen en met elkaar in gesprek blijven. Er mist nu een gesprek, er zijn alleen maar prikkels."

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, TikTok en Facebook.

Ster advertentie
Ster advertentie