De binnenvaart verdwijnt, met alle gevolgen van dien
- Nieuws
- De binnenvaart verdwijnt, met alle gevolgen van dien
De binnenvaart ziet zich geconfronteerd met enorme problemen, waardoor steeds meer schepen verdwijnen. Sunniva Fluitsma is binnenvaartschipper en maakt zich zorgen om de toekomst van haar schip en de sector. "We worden aan alle kanten belemmerd", zegt Fluitsma in 5 Dagen.
De Franto, het schip waar Sunniva al jaren op vaart, is het kleinste type binnenvaartschip. Vooral de kleinere schepen hebben het moeilijk in de binnenvaartsector. "Ik zie er geen toekomst meer in. Voor ons type schip is geen toekomst", zegt Fluitsma.
Nieuwbouweisen
Dat komt onder andere door de nieuwbouweisen die aan het schip gesteld worden. "We moeten bijvoorbeeld ineens het plafond een stuk verhogen. En de trappen breder maken. Je hebt dan veertig jaar over die trap gelopen, en dat is altijd goed gegaan. Maar ineens moet het breder", zegt Fluitsma. Binnen het schip is geen ruimte om deze eisen te verwezenlijken. "En als het plafond hoger moet, kunnen we niet meer onder de bruggen door in Frankrijk."
95 procent verdwenen
Inmiddels is al 95 procent van de kleinere binnenvaartschepen verdwenen, aldus Fluitsma. "We zijn nu nog met ongeveer 300 van dit soort schepen in Europa. Het waren er 7000."
Het gevolg is dat het vrachtverkeer op de weg toeneemt, om de belangrijke producten die normaliter met de binnenvaart vervoerd worden alsnog te transporteren. "We hebben het over tienduizenden vrachtwagens die nu al extra op de weg zijn, die er niet hadden hoeven zijn."
Luister ook: Kleine schepen verdwijnen, vervoer weer naar de weg
Obstakel
Fluitsma voelt zich niet gehoord door de politiek. "Je ziet gewoon dat de binnenvaart heel ver weg uit het hoofd en het hart van de mensen is. Dus ook van de politici."
"Ik denk dat het komt doordat mensen het in hun eigen wereld gewoon niet tegenkomen, behalve als de brug opengaat en ze moeten wachten”, zegt Fluitsma. "En dan is het een obstakel. Maar ze vergeten wel dat ze door dat obstakel, door dat schip, nog een beetje kunnen rijden op de weg."
Spiraal
Waar er voorheen veel familiebedrijven waren, lijkt dat nu te stranden bij de laatste generatie. "Of je nou een groot of klein schip hebt, of een nieuw of oud schip. We lopen er allemaal tegenaan. Zo langzamerhand zie je gewoon dat we in een spiraal terechtkomen waarbij uiteindelijk die binnenvaart het loodje legt", aldus Fluitsma.
De oplossing volgens Fluitsma: "Alles over het water wat over het water kan, en alles over de weg wat over de weg moet. Dat zou de insteek moeten zijn. Dan heb je opeens heel andere prioriteiten."
5 Dagen
5 Dagen: Jouw nieuws, jouw verhaal. Elke werkdag live van 20.00 tot 20.30 uur. De gele NPO Radio 1-bus staat elke week in een andere gemeente in het land.
Presentator in de bus is Jo van Egmond (op vrijdag Ajouad El Miloudi). Verslaggever ter plekke is Mirthe van der Drift.