Tony's Chocolonely: 'Wetgeving enige manier om een einde te maken aan misstanden in ketens'
- Nieuws
- Tony's Chocolonely: 'Wetgeving enige manier om een einde te maken aan misstanden in ketens'
Chocoladeproducten Tony's Chocolonely is blij met de initiatiefwet waarbij bedrijven gedwongen worden ethisch verantwoord te ondernemen. "Wetgeving is de enige manier om een einde te maken in de ketens van bedrijven", zegt het bedrijf tegen Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Gelijk speelveld
Volgens Voordewind is het tot nu toe onvoldoende gelukt om bedrijven op vrijwillige basis verantwoord te laten ondernemen. "We moeten stappen maken."
Hij ziet dat grote ondernemingen zoals Unilever bereid zijn toe te werken naar een schone keten, maar dan wel wanneer dit geldt voor alle bedrijven. "Ze zeggen: geef ons een gelijk speelveld. Dus niet dat zij mee doen, maar de concurrent niet", aldus Voordewind.
Consumenten
Volgens duurzaam marketingadviseur Bart Bruggenwirth blijkt uit onderzoek dat ook de consument zelf duurzame en ethisch geproduceerde producten belangrijk vindt. Ook zijn consumenten in toenemende mate bereid om hier meer voor te betalen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Verschillende producten
De bereidheid om een eerlijk en duurzaam product te kopen is bij de dagelijkse boodschappen het grootst, namelijk 70 procent, zegt Bruggewirth. "Bij telecom- of financiële diensten is die bereidheid weer onder gemiddeld."
Stand.nl: Ethisch verantwoord ondernemen moet verplicht worden
Blijf op de hoogte van de verkiezingen
Bij NPO Radio 1 volg je alles rondom de Tweede Kamerverkiezingen. De belangrijkste verhalen en het laatste verkiezingsnieuws leest je hier. (Tip: met de NPO Radio 1-app ben je nóg sneller op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.)