Nieuw initiatief helpt mensen om 'ethisch' te consumeren: 'Betaal met een goed gevoel'
- Nieuws
- Nieuw initiatief helpt mensen om 'ethisch' te consumeren: 'Betaal met een goed gevoel'
Veel producten die we kopen veroorzaken – zonder dat we het weten – milieuvervuiling of uitbuiting van werknemers in andere landen. Consumenten moeten kunnen kiezen om daar niet aan mee te werken, vindt econoom Paul Schenderling. Hij lanceert vandaag een productwijzer voor consumenten.
Paul Schenderling: veel bedrijven zijn niet zo duurzaam als ze beweren (10 maart 2025) - Geld of je leven
Schenderling is al jaren bezig om te proberen om zo 'ethisch' mogelijk te consumeren, zoals hij het zelf noemt. Samen met zijn vrouw zocht hij, toen zijn stofzuiger het begaf, het meest 'eerlijke' alternatief. Dit bleek nogal lastig: "We deden het door naar jaarverslagen te kijken, of keurmerken of reclames. Het was houtje-touwtje", aldus de econoom.
Uiteindelijk vond hij een Britse non-profit-organisatie die producten beoordeelt (Ethical Consumer). "Ik ben lid geworden en ik gebruikte het en ik werd er heel blij van." Hij besloot in Nederland een partnerorganisatie op te zetten, Just Enough, waarmee hij hetzelfde doet. Producten krijgen een scoretabel en geven consumenten inzicht in het productieproces. Op dit moment zijn er nog geen specifiek Nederlandse producten, maar hij hoopt dat in de toekomst wel te doen.
Leefbaar loon
Maar waar moet een product aan voldoen om 'ethisch' te zijn? "Het eerste waar we naar kijken is dat er een leefbaar loon wordt betaald aan de werknemers", vertelt Schenderling. "Je moet je voorstellen dat in heel veel landen in het mondiale zuiden (wat vroeger de derde wereld werd genoemd, red.) het minimumloon niet toereikend is. Er zit soms wel een factor twee tussen het minimumloon en het leefbare loon, wat het loon is wat je nodig hebt om alle basisbehoeften te hebben voor een goed leven."
Soms kan met een paar euro verschil al een veel beter loon worden betaald. "Voor hen betekent dat echt het verschil tussen een goed leven een slecht leven", aldus de idealistische econoom.
Duurzaam
Just Enough kijkt ook naar hoe een product geproduceerd wordt. "Als je kijkt naar huishoudens, zorgen spullen voor de meeste CO2-impact", vertelt Schenderling. Meer dan bijvoorbeeld eten en drinken, vliegreizen en autorijden. "We kijken naar of een product reparabel is en of het CO2-neutraal geproduceerd is." Vooral elektronica is vaak heel slecht voor het milieu, vertelt hij.
Andere aspecten die worden meegenomen zijn en of er lobbyisten worden betaald om het beleid te beïnvloeden of er gewoon belasting wordt betaald.
Maar is dit niet het zoveelste trucje voor mensen om zichzelf beter te voelen, of willen 'deugen'? Onzin, vindt Schenderling. "Als je een glazenwasser op bezoek hebt, wil je dat je glazen schoon zijn maar je wil ook met een goed gevoel betalen. Als je hem onderbetaalt en die glazenwasser daarom dakloos is, wil je hem meer betalen."
Video niet beschikbaar