'De jungle van Calais was de wereld in het klein'
- Nieuws
- 'De jungle van Calais was de wereld in het klein'
Alle begin is moeilijk, luidt het gezegde. Maar voor kunstenaar Joost Conijn was dat begin makkelijker dan hij dacht. Omdat hij een film wilde maken over vluchtelingen reed hij in zijn auto naar Calais. Tot zijn grote verbazing kon hij ‘de jungle van Calais’ zo binnen lopen. Een half jaar lang volgde hij bewoners van vluchtelingenkampen voor de film Good evening to the people living in the camp.
‘Vluchtelingen Syrië stellen terugkeer uit’, ’14.00 vluchtelingen in rubberboten gered’ en ‘Engelsen schieten te hulp in Calais’ zijn slechts enkele koppen van nieuwsberichten over vluchtelingen die de afgelopen jaren zijn verschenen. Het waren nieuwsberichten die Conijn op het idee voor zijn nieuwe film brachten. “Ik zag van alles in de krant en op televisie over vluchtelingen en wist niet zo goed wat ik ervan moest vinden. Tot ik dacht: ik rijd zelf eens naar zo’n kamp toe”, vertelt de kunstenaar in NOS Met het Oog op Morgen.
En dus stapte Conijn begin 2016 in de auto naar het bekendste vluchtelingenkamp van Europa. Later volgde ook een bezoek aan een tentenkamp in Griekenland. “In Calais loop je in drie minuten de hele wereld over. Zo’n kamp is per land georganiseerd, het is de aarde in het klein. Zo heb je een gedeelte voor Pakistan, daarnaast de Afghanen en daarnaast weer Soedanezen.”
Hij zag dat het normale leven in vluchtelingenkampen gewoon doorgaat. “Mensen krijgen kinderen, worden verliefd of maken nieuwe vrienden.” In Calais filmde hij geïmproviseerde winkeltjes, drukke feestjes en zelfs een discotheek. “Die heb je ook gewoon in het kamp.”
Video niet beschikbaar
Conijn wil met zijn film tegengas bieden tegen de beeldvorming van vluchtelingen in de media. “Zo stuurden de Franse autoriteiten een persbericht dat het kamp van Calais was gehalveerd, terwijl ik met eigen ogen zag dat de ene helft van de mensen gewoon bij de andere helft was gezet”, legt hij uit. “Vervolgens lees je in het nieuws dat er spanningen ontstaan tussen bewoners. Als je mensen zo dicht op elkaar zet, is het logisch dat er een gespannen sfeer ontstaat.”
Tijdens het filmen leerde de kunstenaar honderden nieuwe mensen kennen. Wat hem misschien nog wel het meest verraste, waren hun persoonlijke verhalen. “Je hebt net zo veel verschillende verhalen als kampbewoners. Iedere dag viel ik weer van de ene verbazing in de andere.”
Good evening to the people living in the camp gaat zondag 28 januari in première op het International Film Festival Rotterdam (IFFR).