Binnenland
KRO-NCRV

De kipnuggetgeneratie: 'Gewend aan fastfood, maar niet aan verantwoordelijkheid nemen'

foto: Unsplashfoto: Unsplash
  1. Nieuwschevron right
  2. De kipnuggetgeneratie: 'Gewend aan fastfood, maar niet aan verantwoordelijkheid nemen'

Waar de verkiezing voor het beste woord dit jaar stil werd gelegd, is er wel een woord van de week, namelijk: kipnuggetgeneratie. "Merkwaardig dat de Engelse variant wel al een jaar of tien in gebruik is", zegt Ton den Boon, hoofdredacteur van de Dikke Van Dale, bij de Taalstaat.

TS Ton den Boon2

Marcel Peereboom Voller schreef over de eerder genoemde kipnuggetgeneratie in de Telegraaf. Hiermee omschreef hij de huidige 18-jarigen van ons land, waarover Peereboom Voller zijn twijfel had of zij te porren zouden zijn voor de herinvoering van de dienstplicht.

'Patatgeneratie'

Een eerder begrip dat bekend werd in de jaren 70 tot '85 is de patatgeneratie, om mensen te adresseren die wat gemakzuchtig en gepamperd waren. "Met als eerste lid een gerecht is kipnuggetgeneratie een mooie opvolger", volgens Den Boon.

Chickennuggets

Wel valt het de hoofdredacteur op dat het geen geheel nieuw woord is. "In Engeland wordt het woord chicken nugget generation al zo'n tien jaar gebruikt. Het is dus blijkbaar voor verschillende generaties inzetbaar", zegt Den Boon.

Wat deze generatie dan precies kenmerkt? Die betekenis heeft Peereboom Voller volgens Den Boon wel overgenomen uit de Engelse taal. Den Boon vond in een Engelse roman een omschrijving: "They are not used to hard work for their food."

'Gewend aan fastfood'

"Peereboom Voller heeft het weliswaar over een ander demografisch cohort, maar ik denk dat de betekenis wel ongeveer hetzelfde is."

Maar wat dan nou precies de definitie is van dit vertaalde woord? Een kipnuggetgeneratie is de generatie bestaande uit mensen die gewend zijn aan fastfood en niet gewend zijn om verantwoordelijkheid te nemen voor hun bestaan, zo stelt Den Boon.

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie