Binnenland
NTRPowNed

Wonen aan het spoor: slapeloze nachten of geruststellend?

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Wonen aan het spoor: slapeloze nachten of geruststellend?

Het goederenvervoer over het spoor stijgt de komende jaren fors. Eén trein vervangt maar liefst 50 vrachtwagens, dus dat is winst voor het milieu. Maar er wonen in Nederland ook zo’n 1,3 miljoen mensen aan het spoor en 20 procent daarvan ondervindt hinder van het goederenvervoer. Geluidsoverlast en trillingen zorgen voor slaapproblemen. "Als je regelmatig wakker wordt gemaakt, hou je daar wel lichamelijke klachten aan over", vertelt Dion van der Sanden van actiegroep Dorst Trilt in 5 Dagen.

5 Dagen...

Wakker worden

Dion Van der Sanden woont al zijn hele leven in het Brabantse dorp Dorst, waar de Brabantroute dwars doorheen gaat. Zijn huis staat op nog geen 50 meter van het spoor. De laatste vijf jaar is de overlast van treinen toegenomen.

"Vroeger waren de treinen langzamer en niet zo lang. En het gewicht is toegenomen", vertelt hij. "Je schrikt ervan wakker, en dan niet zozeer van het geluid, als van het kraken van je huis. Dat maakt je wel ongerust." De goederentreinen die voorbij denderen laten de bodem trillen. "Boven in de slaapkamer heb ik scheuren in het huis."

Door werkzaamheden aan de Betuweroute, een route bedoeld om de druk op de Brabantroute te verminderen, zal het goederenverkeer over de Brabantroute vanaf november 2024 voor de duur van minimaal 1,5 jaar flink toenemen. "Nu rijden er, afhankelijk van vraag en aanbod van goederentreinen, ongeveer 70 à 80 op een dag. En dat worden er 140 op een dag. Je kunt je voorstellen dat dat vooral ‘s nachts gaat worden, omdat het overdag al zo vol zit."

Gezondheidsklachten

Die nachtelijke treinen zijn een van de grootste pijnpunten voor de inwoners van het Brabantse dorp. Vanuit de actiegroep Dorst Trilt heeft Van der Sanden een enquête gehouden bij de inwoners van Dorst. "Als je ziet hoeveel mensen aangeven dat ze veel stress ervaren van de treinen die voorbijkomen, dan is dat toch wel heel belangrijk. Ik schrok van de aantallen."

Twintig procent van de 350 ondervraagden ervaart gezondheidsklachten, die veelal te herleiden zijn naar slaapproblemen. Ook Van der Sanden ervaart problemen. "Als je regelmatig wakker wordt gemaakt, hou je daar wel lichamelijke klachten aan over."

Een andere overweg

ProRail probeert inwoners van Dorst tegemoet te komen. Zo is de spoorwegovergang in 2021 vervangen door een STRAIL-overweg. De betonnen vloer van de overweg is vervangen door een vloer met rubberplaten, die de overlast moeten verminderen. "Dat is natuurlijk ook wel heel positief", geeft Van der Sanden aan. "Maar er zijn meer gemeenten hier aan de Brabantroute die een STRAIL-overweg willen hebben."

Plezier aan het spoor

Toch is het niet alleen kommer en kwel aan de Brabantroute. Zo woont Mario Coolen al zijn hele leven aan het spoor in Mierlo-Hout, vlakbij Helmond. "Ik heb er totaal geen last van. Ik slaap gewoon door. En ProRail doet veel aan de veiligheid hier. Ze kunnen eigenlijk niet meer doen", vertelt hij. "Ik hoor die treinen en het stelt me gerust."

Hij is niet de enige enthousiasteling. Naast de spoorwegovergang hangt de door hem opgehangen RailCam, een camera die live beelden van het spoor streamt. Online kijken meer dan 40.000 abonnees mee hoe de treinen voorbijrazen.

Van der Sanden denkt ondanks de overlast ook niet aan verhuizen. "Ik woon hier zeker nog met plezier. Het is een heel mooie omgeving en Dorst is een fantastisch mooi dorp. Maar het moet gewoon niet erger worden dan het nu al is. Het moet eigenlijk gewoon minder worden."

5 Dagen

5 Dagen: Jouw nieuws, jouw verhaal. Elke werkdag live van 20.00 tot 20.30 uur. De gele NPO Radio 1-bus staat elke week in een andere gemeente in het land.

Presentator in de bus is Jo van Egmond (op vrijdag Ajouad El Miloudi). Verslaggever ter plekke is Mirthe van der Drift.

Ster advertentie
Ster advertentie