Nepnieuws krijgt alle ruimte op Facebook: 'Het streven is veel geld verdienen, punt'
- Nieuws
- Nepnieuws krijgt alle ruimte op Facebook: 'Het streven is veel geld verdienen, punt'
"Gert-Jan Seegers bekeerde zich in het geheim tot de islam" en "Rutte verdient zelf miljoenen aan afschaffen dividendbelasting". Brandpunt+ probeerde op Facebook advertenties te plaatsen met nepnieuws om te zien wat het platform onderneemt tegen valse berichten. In de praktijk bleek dat bijzonder weinig. Slechts één nepbericht werd geweigerd.
Video niet beschikbaar
Ward Wijndelts zei in Het Mediaforum van Spraakmakers dat het Facebook nooit zal lukken om alle berichten te vooraf controleren: "Het algoritme loopt altijd achter de feiten aan". Mede-forumlid Frénk van der Linden viel hem bij. "Facebook is net als NRC Handelsblad een commerciële organisatie. Maar bij de krant is het mission statement om de waarheid in kaart te brengen, maar het streven bij Facebook is veel geld verdienen, punt!"
Goedkope politiek
Uit onderzoek blijkt dat het grootste deel van de Nederlanders het nieuws haalt op Facebook. Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken kondigde gisteren aan dat er zeer waarschijnlijk een campagne gaat komen om Nederlanders bewust te maken van nepnieuws.
Doel van de campagne zou moeten zijn om mensen in de aanloop naar verkiezingen in 2019 uit te leggen hoe ze nepnieuws kunnen herkennen. Maar daar heeft Frénk van der Linden weinig vertrouwen in. Volgens hem moet er meer geld uitgetrokken worden om nepnieuws te bestrijden. "Ik vind dat de minister hier een beetje goedkope politiek bedrijft." Van der Linden noemt onder andere een organisatie die in Brussel is opgericht om nepnieuws te bestrijden, maar dat daar vervolgens nauwelijks geld voor krijgt. "Dus óf je meent dit en maakt er middelen voor vrij, óf het is alleen maar bla bla."