En nu is er het Tour de France spel, bedacht door de broers Van den Hulst. "Mijn vader heeft het spel al in 1967 ontwikkeld. Mijn broer en ik speelden het als jongetje al fanatiek tegen elkaar, met gekleurde pennendopjes of naaldjes met een belletje erop als wielrenners. Maar in de loop der jaren zijn er steeds meer dingen bijgekomen. Toen ik 30 jaar werd gaf mijn vader me een handgemaakte kleurenversie. En we hebben het verder ontwikkeld tot een modern Tour-spel met etappes", aldus Ron van den Hulst.
Onderbuik-gevoel
Just Games brengt het spel nu op de markt onder een licentie van de organisatie van de Tour de France. "Ik zag het spel op de jaarlijkse spelletjesbeurs in Essen, Duitsland en vond het meteen leuk", zegt René Knip van Just Games. "Dat is een onderbuik-gevoel. Je wilt als uitgever iets anders, niet weer een nieuwe versie van Monopoly of Kolonisten." Het Tour-merk maakt het bordspel interessant voor veel mensen. Knip: "De Tour is heel populair, niet alleen in West-Europa maar zelfs tot in China en Brazilië. Wij brengen ook spellen uit zoals Wie is de Mol en De Slimste Mens, maar dat zegt iemand buiten de Benelux niets."
In Nederland maken de verkopers van bordspelen jaarlijks 200 miljoen omzet. Volgens volger Ten Hoorn worden dubbele groeicijfers geboekt, en zijn investeerders mondiaal bereid veel geld te investeren in nieuwe spelen. "Vroeger had je de tijd van Monopoly en Mens erger je niet. Daarna is er even een dip geweest. Maar de laatste decennia groeit het weer heel hard."
Dobbelstenen en geluk
In de markt is sprake van twee stromingen: Europese spelen, die vooral op de Duitse markt ontstaan. Die draaien minder om oorlog of strijd. En je hebt Amerikaanse spelen zoals Risk en Axes & Allies, waarbij strijd en strategie juist wel belangrijk zijn. Het gebruik van dobbelstenen en de factor geluk is minder in trek dan voorheen. "Mensen willen bij een spel het liefst alle informatie tot hun beschikking hebben, en zelf keuzes kunnen maken of oplossingen kunnen verzinnen", vertelt Ten Hoorn.
Als spelletjesmaker heb je wél een beetje geluk nodig voor een doorbraak. Van den Hulst: "Wielerfan en programmamaker Filemon Wesselink belde ons op. Hij was heel geïnteresseerd in het Tour-spel en we hebben het samen met hem tot diep in de nacht gespeeld. Zoiets helpt mee om het bekender te krijgen."