Vos: ''Ik vraag het me iedere keer weer af. Wie koopt toch al die spullen? Waarom? En waarvoor? Belangrijker nog, wat gebeurt er met al die spullen als ze onherroepelijk na korte tijd kapot gaan? Want met een gemiddelde prijs van €1,70 gaan de producten natuurlijk niet lang mee.''
''Wat maakt het toch dat funshoppen de nieuwe nationale hobby is? Waar laat je al die meuk? Nederlanders wonen relatief klein, niet veel mensen hebben garages om al die confetti-kanonnen, kaarsenhouders, opbergbakjes, beachball-sets, zelfdrogende tuinstoelen, watertafels, hondenzwembaden, ijsmakers en elektronische vliegenmeppers te stallen.''
''Daarover gesproken, dat wat je het meest nodig hebt - een elektronische luizenkam die piep zegt elke keer als je een luis elektrocuteert - hebben ze dan weer niet... Terwijl mijn behoefte aan destructieve daden inmiddels tot grote hoogte is gestegen.''
''Maar voor ik verder ga met de Action: de Hema en de Blokker kunnen er ook wat van. Ga je er naar binnen om een pakje stofzuigerzakken te kopen, kom je terug met dezelfde plastic maar oh zo geinige meuk die uiteindelijk via een kastje naar de prullenbak verdwijnt. En dan is de V&D ter ziele gegaan omdat de keten te weinig mee ging in de vaart der volkeren die het onvervreemdbare recht op troep eist.''
''Witheet over zoveel gulzigheid, milieuonvriendelijk gedrag en nutteloos hedonisme bezocht ik de site van de Action. Wat blijkt? Het is een keurig Noord-Hollands bedrijf, opgericht door noeste ondernemers in 1993, met een volledige paragraaf over mens- en milieuvriendelijk ondernemen. Ze bieden al aan 35.000 mensen werk, waaronder - hoop ik - veel oud-V&D medewerkers. De reden waarom ze veel goedkope spullen aanbieden is dat ze ook mensen met een kleine portemonnee het genot van shoppen willen bieden. Ik word daar toch mild van gemoed van. Ze doen zelfs iets aan recycling!''
Gratis advies
''Ik heb daarom gratis strategisch advies voor de Action. Laat de Action voorop gaan in de stap naar totale recycling. Laat de Action het eerste volledig circulaire bedrijf van Nederland worden en daar ook nog eens miljarden winst en bakken werkgelegenheid mee maken.''
''De behoefte om meuk te winkelen is niet te stoppen. De regering, zelfs zonder GroenLinks, kan dan wel met het vingertje zwaaien en zeggen dat we niet zoveel onnodige plastic troep moeten kopen omdat de olie op raakt, maar dat lijkt me verspilde moeite en bovendien overdreven calvinistisch.''
''Er kan in de beste poldertraditie een win-win situatie gecreëerd worden. Laat de Action het bedrijf zijn waar je nog makkelijker je oude spullen naar toe kan brengen om gerecycled te worden. Waar je voor je begint aan een total shopping spree eerst je tassen plastic, electronica en oud ijzer in makkelijke bakken kunt dumpen. De plastic meuk die je nu koopt wordt dan over twee maanden gerecycled tot nieuwe plastic meuk, die je dan wéér kunt kopen. Ik zeg: totale behoeftebevrediging voor iedereen. Maar dan met een rein geweten.''
''Als de Action dat lukt wordt het een total feelgood bedrijf voor de gewone Nederlander. Om het af te maken adviseer ik ze dan ook nog een naamsverandering: de Winkel van Sinkel.''
Mei Li Vos is commentator bij Dit is de Dag