Achtergrond
WNL

Wat maakt B&B Vol Liefde zo'n ongekend succes?

foto: RTLfoto: RTL
  1. Nieuwschevron right
  2. Wat maakt B&B Vol Liefde zo'n ongekend succes?

Ongemakkelijke ontmoetingen, ontluikende liefde en abrupte afscheidsmomenten: B&B Vol Liefde houdt Nederland in haar greep. Wat is het geheim achter deze succesformule? Geestelijk vader van het programma Ralph de Beurs denk dat het zit in de authenticiteit.

Video niet beschikbaar

"Alle deelnemers zijn echt", zegt De Beurs, creative director van RTL, in WNL In de Kantine op NPO Radio 1. De Beurs bedacht het format naar aanleiding van een ander programma. "We volgden stellen die voor een prikkie een huis kochten in Spanje en Italië. Maar wat nou als de partner ineens wegvalt door ziekte of mensen gaan uit elkaar? Dan blijft iemand zielsalleen achter. Om daar wat aan te doen, bedacht ik het concept." Een monsterhit was geboren.

Met meer dan 1,4 miljoen kijkers voor aflevering één van dit seizoen, zijn de kijkcijfers verdubbeld ten opzichte van voorgaande jaren, meldt kijkcijferexpert Tina Nijkamp op haar kanaal. Naast de hoge kijkcijfers blijkt het RTL-realityprogramma ook populair bij adverteerders gewilde doelgroep van 25 tot 54-jarigen. Maar liefst 42.5 procent van de kijkers in die leeftijdscategorie zagen hoe dit seizoen de eerste vier B&B-houders hun liefdesavontuur begonnen.

'Superstoer'

"Er is niets gespeeld en de types spreken voor de meesten van ons tot de verbeelding", aldus De Beurs. Daarmee doelt de creative director van RTL op het feit dat de kandidaten 'het avontuur opzoeken'. "Dat zijn dingen waar de meeste Nederlanders alleen maar van dromen. Iedereen wil wel naar het buitenland en daar een B&B opzetten, want hoe stoer is dat? Maar uiteindelijk doen maar weinig van ons het." Als voorbeeld haalt hij Thijz, die in Frankrijk woont, aan. "Deze man is een 'one of a kind' en hij heeft dit supergeorganiseerde land achter zich gelaten. Hier kunnen de meeste mensen alleen maar over fantaseren."

Volgens De Beurs zit er overigens 'nul' zelfpromotie in het programma. "Bij al deze kandidaten zitten de B&B's tjokvol. Ze doen het niet om extra klanten te krijgen. Ze zoeken echt de liefde."

In de Kantine

Maatschappelijke kwesties, debat én sport: de ideale zaterdagmiddagmix, live vanuit Rotterdam van 17.00 tot 19.00 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Fidan Ekiz en Wieger Hemmer.

Ster advertentie
Ster advertentie