Studers laat MBO'ers wekenlang wachten op lesmateriaal
- Nieuws
- Studers laat MBO'ers wekenlang wachten op lesmateriaal
[AVROTROS] Tal van MBO-ers zijn nog steeds niet gestart met hun opleiding. Oorzaak is een probleem bij Studers, het bedrijf dat niet in staat is om het digitale lesmateriaal werkend te leveren.
Studers laat MBO'ers wekenlang wachten op lesmateriaal
Dat blijkt uit klachten die Radar binnenkrijgt van ouders die zich zorgen maken om de studievoortgang van hun kind. MBO-instellingen kunnen ervoor kiezen om zich aan te sluiten bij Studers voor het aanleveren van (digitaal) lesmateriaal.
Het is onbekend om hoeveel leerlingen het precies gaat, maar volgens koepelorganisatie Van Dijk (waarvan Studers onderdeel is) zou het om 5000 leerlingen gaan, zo wordt geschreven in het NRC. Ouders zijn woedend, want zelfs als zij het lesmateriaal vandaag geleverd zouden krijgen, zitten hun kinderen alsnog met een leerachterstand van anderhalve maand.
Wekenlang wachten op materiaal
Zo ook Allard Pekkeriet. Zijn dochter doet een opleiding tot Administratief Medewerkster aan het Alfa College in Hardenberg. "De boeken waren op tijd binnen, maar het online studiemateriaal is er nog steeds niet. Ze kan nu bij één blokje online onderwijs komen, maar verder niet." De dochter van Pekkeriet is nu vijf weken bezig met haar opleiding. De onderwijsinstelling zit met Studers om de tafel hoe het probleem opgelost wordt. "We hebben voor de bouwvak op 27 juli al 400 euro betaald. Ik verlang dat ze op tijd leveren, anders is het jaar verloren."
Ook de dochter van Ria Struik moest wekenlang wachten op haar lesmateriaal. Ze studeert Verpleegkunde aan het ID College. "Deze week hebben we eindelijk alles binnengekregen, maar pas nadat we hadden aangedrongen. In de mail hebben we ook gezegd dat we naar Radar zouden gaan, toen was na bijna zeven weken ineens alles opgelost." Struik is vooral boos op het feit dat haar dochter nu in de herfstvakantie alles mag gaan inhalen. "Het is op zich een heel mooi systeem waarin je je vorderingen bij kunt houden, maar ze moeten dit gewoon op tijd leveren." Struik is van mening dat Studers er wel iets tegenover mag stellen. Ze stelt tien procent teruggaaf of volgend jaar korting op een nieuw pakket voor.
Studers lost niets op
Martin van Putten is de woordvoerder voor Studers. Hij zegt dat Studers digitaal lesmateriaal verkoopt. "Als het IT-bedrijfje z'n gegevens niet op orde heeft krijgen wij de schuld. Het probleem ligt ergens anders in de keten. Wij verhelpen die klachten zo snel mogelijk." Van Putten zegt dat er sprake is van een "lange keten". "Je hebt de molenaar die meel maakt, de vrachtwagenchauffeur die het naar de bakker brengt, die bakt er brood van en vervolgens wordt het naar de supermarkt gebracht. Dat is een hele keten en wij zijn zeg maar de supermarkt in de keten." Met andere woorden: het ligt niet aan Studers. Verder wil Studers niet meewerken aan de uitzending, niet ingaan op de klachten die de redactie van Radar kreeg en wil het ook geen oplossing bieden voor studenten die nog steeds op hun materiaal wachten of een studieachterstand hebben. Als we bellen met de klantenservice is er hoopvoller nieuws wanneer de problemen opgelost zouden moeten zijn: "na de herfstvakantie".
'Scholen schuiven verantwoordelijkheid af'
Onderwijsjurist Katinka Slump vindt dat er ook een grote rol weggelegd is voor de onderwijsinstelling. Ze zegt dat deze een zorgplicht heeft. "Als er vertraging komt moet de school een traject aanbieden ter reparatie. De inspectie zegt dat je alleen maar mag toetsen wat je hebt gedoceerd. Je kunt leerlingen niet een toets voorleggen die je niet hebt gedoceerd." Volgens Slump wijst de instelling nu naar de leverancier als schuldige en moedigt het ouders zelfs aan om te gaan klagen, maar de school zou dit moeten doen. "Scholen schuiven te gemakkelijk de verantwoordelijkheid van zich af."
Slump zegt dat de school een contract heeft met een bedrijf. "Vergeet niet dat die scholen bepalen met welke onderwijsmethode gewerkt wordt. Als dat dan niet geregeld kan worden, is de school verantwoordelijk voor een oplossing."
Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.
Video niet beschikbaar