KiFiD en Consumentenbond onderzoeken uitvaartverzekeraar Yarden
- Nieuws
- KiFiD en Consumentenbond onderzoeken uitvaartverzekeraar Yarden
[AVROTROS] Zowel het financiële klachteninstituut KiFiD als de Consumentenbond zijn een onderzoek gestart naar het wijzigen van de polisvoorwaarden van uitvaartverzekeraar Yarden. Bij beide organisaties zijn klachten binnengekomen na een eerdere uitzending van Radar op NPO Radio 1. Hierin werd geconcludeerd dat het aanpassen van de voorwaarden onrechtmatig was.
Video niet beschikbaar
Yarden stuurde begin juli 380.000 klanten een brief waarin zij vertelde dat de voorwaarden van hun polis aangepast zouden worden. Dit was volgens Yarden nodig, omdat anders in de toekomst uitvaarten niet meer betaald kunnen worden. Klanten reageerden geschokt. Zij dachten jarenlang premie betaald te hebben voor een uitvaart, die zij zelf hadden samengesteld. Nu zou pas na overlijden duidelijk worden of ze daar recht op hadden.
Aanpassing verzekering mag niet
Volgens advocaat Caspar Janssens van Ploum Rotterdam Law Firm mag die aanpassing helemaal niet: "Niet alle polissen hebben een regeling waardoor Yarden eenzijdig de verzekering mag aanpassen. Dat noem je een 'en-blocclausule'. Ook al staat die clausule wel in de voorwaarden, dan nog kan Yarden niet eenzijdig wijzigen, omdat de verzekering zo fundamenteel wijzigt dat je daar als klant toestemming voor moet geven." Yarden hield bij monde van directeur verzekeringen René Collé in augustus vol dat wijziging wel mocht.
Duizenden klanten Yarden maken bezwaar
Inmiddels hebben enkele duizenden klanten van Yarden bezwaar gemaakt tegen de wijziging. Radar heeft Yarden daarom opnieuw gevraagd of zij vasthoudt aan haar omstreden plannen, maar daar wil de uitvaartverzekeraar niet meer op reageren. Wel kunnen klanten contact opnemen met de klantenservice, maar als de redactie van Radar daar zelf als klant naartoe belt en zich voordoet als een familielid van een gedupeerde, worden we niet veel wijzer.
Voor de Consumentenbond zijn er inmiddels genoeg redenen om diepgravend onderzoek te doen naar de uitvaartverzekeraar. Gedupeerden kunnen zich melden en daardoor gratis meedoen aan een mogelijke massaclaim tegen de organisatie. Voor het einde van het jaar wil de Consumentenbond duidelijk maken wat zij kunnen doen.
Tiental klachten bij KiFiD
Ook is het bekend geworden dat een tiental klachten is ingediend bij het financiële klachteninsituut KiFiD. Volgens een woordvoerder wordt in meerdere zaken onderzoek gedaan en wordt gekeken of Yarden zich aan de wet heeft gehouden. De woordvoerder kon nog niet aangeven wanneer er een uitspraak zal volgen. Wel kon zij vertellen dat een uitspraak mogelijk richtinggevend kan zijn in andere soortgelijke zaken.
Heb je nog geen klacht ingediend bij het KiFiD en wil je dat wel doen? Dan kan dit op de site van het KiFiD. Let op: doe je mee aan een massaclaim, dan kun je je niet ook melden bij het KiFiD.
Wil Yarden jouw uitvaartverzekering eenzijdig wijzigen? Is het bezwaar op die wijziging (dat is deze voorbeeldbrief) afgewezen? Maak dan gebruik van deze voorbeeldbrief om Yarden in gebreke te stellen.
KiFiD en Consumentenbond onderzoeken uitvaartverzekeraar Yarden
Reageren?
Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.