Impact lockdown groot voor kinderen in speciaal onderwijs
- Nieuws
- Impact lockdown groot voor kinderen in speciaal onderwijs
De klaslokalen zijn vanaf vandaag 5 weken lang leeg. Van de een op de andere dag moesten scholen de deuren sluiten. Dat betekent geen gezellig kerstfeest op school, ouders die snel een oplossing moeten vinden voor opvang en dat docenten weer een online lesprogramma moeten organiseren. Voor niemand prettig, maar voor leerlingen in het speciaal onderwijs misschien nog wel ingewikkelder omdat zij soms helemaal vastlopen als ze niet naar school kunnen.
Video niet beschikbaar
Dat stelt veel scholen voor onmogelijke keuzes, vertelt Ronald Kamerman, directeur van de Makayschool in Meppel, speciaal basis- en voortgezet onderwijs wordt gegeven: “Het is echt een drama. Dinsdagochtend was verschrikkelijk. Er hing een grafstemming. Er waren leerlingen die al wisten dat we dicht gingen en zeiden dat ze na de vakantie niet nog twee weken wilden thuisblijven. Een aantal kwamen er gedurende de schooldag achter en die barsten spontaan in tranen uit.”
Juist grote klap
Het is juist voor kinderen die speciaal onderwijs volgen een hele grote klap, zegt hij: “Het ongelofelijke moeilijke bij deze kinderen is dat ze echt structuur missen en dat ze in hun eigen woonsituatie de aansluiting missen die ze wel hebben bij hun medeklasgenoten die ook een beperking hebben.”
Verslaggever Roos Oosterbaan keek op de Makayschool mee in een klas voor voortgezet onderwijs. Juf Sylvia vertelt hoe het nieuws gevallen is in haar klas: “Verdriet, boosheid, huilen. De kinderen gaan vitten op elkaar. Ze zijn echt van slag doordat ze thuis zitten, de vrienden moeten missen en zelfstandig het huiswerk moeten maken. Dat is voor sommige kinderen erg lastig.” Ze houdt dan ook haar hart vast: “Ik hoop dat we in januari goed contact blijven houden zodat we als er wat is als school kunnen zeggen: het lijkt me beter als je naar school komt.”
Wel 120 kwetsbare kinderen
Kamerman maakt zich ook zorgen om het contact: “Hoe blijven en hoe houden we onze leerlingen in beeld en hoe zorgen we ervoor dat ze niet in een isolement verdwijnen. Met 7 à 8 collega’s hebben we crisisopvang geregeld en ingepland voor een aantal leerlingen. Gedurende de dag stroomde de noodopvang al vol doordat ouders aan de bel trokken. Als dit langer dan twee weken duurt dan zie ik er van komen dat het begrip kwetsbare kinderen waar we er 120 van hebben, helemaal vol gaat stromen.”
Voor kwetsbare leerlingen mag je de deur openen en dus wordt voor sommige leerlingen een noodklas gecreëerd: “Het grote spanningsveld is dat feitelijk al onze leerlingen kwetsbaar zijn, anders zaten ze niet bij ons op school. We willen ons echt houden aan de regels van de premier, sluiten onze scholen en proberen die kwetsbare kinderen tot het minimum te beperken. We hebben nu 13 groepen. Op 4 januari starten we in ieder geval met vier noodgroepen, maar de verwachting is dat dat in de loop van januari zal oplopen.”
Lastige keuzes
Dat betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden, vertelt de directeur. “Dat zijn lastige keuzes, want aan de ene kant heb je zorg voor je personeel. Je kan niet online lesgeven en fysiek een noodklas gaan draaien. Daarnaast moet je de keuze maken welke leerling in aanmerking komt voor de noodklas en welke leerling niet. Daarbij kijken we naar veiligheid; van de leerling zelf, maar ook breder naar broertjes, zusjes en ouders.”
Petra van Haren, voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders, zegt dat meer schoolleiders het moeilijk vinden de afweging te maken. “Je wil je houden aan de richtlijnen, kwetsbare kinderen mogen komen en waar je dan de lat legt, dat is een spanningsveld.”
De professionals op schoolniveau kunnen hun eigen afweging maken. Dat kan betekenen dat er verschillen zijn per school. Schoolleiders hebben met hun team de vrijheid om als zij vinden dat het echt belangrijk is dat een kind op school komt, dat toe te staan.” Kamerman blijft het ondanks de criteria lastig vinden. “Er wordt aangegeven dat je leerlingen als kwetsbaar mag bestempelen, maar dat is nou net 90% van de doelgroep. Dat zou betekenen dat we volledig open kunnen op 4 januari, maar dat is nou net niet wat we willen, want we zullen met z’n allen het virus moeten bestrijden.”
Gevolgen lockdown groot voor leerlingen speciaal onderwijs
Stax&Toine
Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.