Topkok Pierre Wind: 'Laat kinderen rekenen met een pak zout'
- Nieuws
- Topkok Pierre Wind: 'Laat kinderen rekenen met een pak zout'
[KRO-NCRV] Kinderen weten veel te weinig over voedsel, daarom zou het structureel op de basisschool in de lessen moet zitten. Dat zeggen de initiatiefnemers van de campagne ‘Voedselonderwijs verplicht voor ieder kind’ die vandaag van start gaat.
Pierre Wind zet zich al langer in om kinderen voedselwijs te maken en hij is ontzettend blij met de campagne. "Wat er vandaag gaat gebeuren is echt een droom die uitkomt", zegt de topkok in De Ochtend op NPO Radio 1. "Sinds 1993 ben ik hiermee bezig en afgelopen zomer kwam het zomaar naar me toe." Verschillende partijen slaan de handen ineen met als doel voedselwijsheid op de politieke agenda te zetten. "Ik hoop dat het als discussiepunt in de Kamer komt", zegt Wind.
"Het is dramatisch gesteld met de voedselkennis van kinderen", vertelt de topkok. "Niet op elke school, maar op veel scholen wel." Wind gaat het hele land door om kinderen op basisscholen voedselwijs te maken. Aandacht voor voedsel is er maar sporadisch volgens hem, vaak in een projectweek bijvoorbeeld. “Ik had een avocado meegenomen. Niemand weet wat het is, maar één kindje herkende het en wilde het hebben. Dat mocht natuurlijk van mij. En wat gebeurde er? Hij at de hele avocado met schil en al op."
Dit filmpje is onderdeel van de campagne:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
"Dit is geen reclamefilmpje waarbij we de kinderen woorden in de mond gelegd hebben. Dit is echt realtime gefilmd. Het is schokkend, kinderen weten alles over de iPad, iPhone en voetbal. Maar als het over eten gaat, klappen ze dicht."
De PO Raad, de sectororganisatie voor het primair onderwijs, vindt het een goed initiatief. "Maar het is aan scholen zelf om te beslissen of ze ‘voedselwijsheid' opnemen in de lessen", zeggen zij.
Geen extra les, maar integreren
"Je moet het integreren", vindt Pierre Wind. "Waarom wel aardrijkskunde en geen voedingsonderwijs?" Je kunt het volgens hem prima integreren in de bestaande lessen. "Bij rekenen kan je vragen hoe veel zout er in een pak zit. Je kunt eten behandelen in de Nederlandse lessen."
"Wij strijden ervoor dat de scholen zelf bepalen op welke manier. Het enige dat de overheid zou moeten doen, is het voor elke school verplichten. Als je begint als ze heel jong zijn, kan je een cultuur veranderen."