Wetenschap & Techniek
BNNVARA

Techgiganten strijden om jouw oor: 'Wees op je hoede'

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Techgiganten strijden om jouw oor: 'Wees op je hoede'

De 'noice cancelling koptelefoon' en de 'smartspeaker': twee technologische ontwikkelingen waar we veel van gaan horen in 2020. Het gevecht om het oor barst los. Daarbij lopen we het gevaar steeds verder afgesloten te worden van onze omgeving. NRC-Techjournalist Wouter van Noort en privacydeskundige en oud Tweede Kamerlid Astrid Oosenbrug bespreken de technologische toekomst in De Nieuws BV.

Video niet beschikbaar

In 2020 barst de technische strijd om het oor los. "De hype is zich aan het verplaatsen van het scherm naar het oor. Noise cancelling koptelefoons zijn daar een voorbeeld van. Deze koptelefoons sluiten al het omgevingsgeluid buiten. De koptelefoons worden steeds vaker gebruikt tijdens het werken of in het openbaar vervoer. Ik vind het heerlijk alle medereizigers in de trein buiten te kunnen sluiten", aldus Van Noort.

Keerzijde van noise cancelling koptelefoons

Hoewel het lekker lijkt om al het omgevingsgeluid uit te schakelen, heeft het ook een keerzijde. Oosenbrug: "Ik merk dat dit soort ontwikkelingen zorgen voor het steeds meer verkleinen van de wereld om je heen, waardoor je steeds verder in je eigen wereld terecht komt." Ook Van Noort ziet de keerzijde: "We sluiten onszelf op in audiobubbels."

Quote

We sluiten onszelf op in audiobubbels

Wouter van Noort

Dit komt de techbedrijven ten goede. De bubbel van luisteraars wordt nog kleiner als ook de data van de luisteraar gebruikt gaat worden. Dit is terug te zien bij de 'smartspeaker'. Een smartspeaker is een apparaat met een ingebouwde assistent. Zo kun je bijvoorbeeld bestellingen plaatsen of het weer vragen door tegen het apparaat te praten.

Wees op je hoede

Oosenbrug maakt zich dan ook zorgen als het gaat om de privacy van luisteraars: "Die data wordt allemaal ergens opgeslagen en die data is geld waard. Met deze data kan je profielen rond mensen bouwen, gerichte aanbiedingen doen en het kan ook tegen je gebruikt worden."

Van Noort: "Op basis van je stem kan ook je emotionele gesteldheid bepaald worden en als je dat weet, dan weet je dat diegene misschien wat vatbaarder is voor bepaalde advertenties." De centrale tech-boodschap voor 2020? Er komt een hoop moois aan, maar wees op je hoede.

De technologische ontwikkelingen van 2020

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie