Terug naar de zon: Wilma de Rek over Rust, Reinheid en Regelmaat
- Nieuws
- Terug naar de zon: Wilma de Rek over Rust, Reinheid en Regelmaat
Wilma de Rek, journalist en auteur, pleit voor een revolutie in hoe wij ons dagelijks leven inrichten. In haar boek Rust, Reinheid en Regelmaat duikt ze in de geschiedenis van deze beroemde slogan, maar geeft er een nieuwe, moderne draai aan. "We doen het fout, en dat komt vooral door de dictatuur van de klok." Haar oplossing? Leven volgens het ritme van de natuur, met minder focus op de mechanische tijd.
'Rust, reinheid en regelmaat'
Video niet beschikbaar
De oorsprong van de 3R's
De uitdrukking 'Rust, Reinheid en Regelmaat' werd geïntroduceerd in 1905 door Aafke Gesina van Hulst, een Friese wijkverpleegkundige. Destijds was hygiëne het belangrijkste wapen tegen infectieziekten. Maar volgens De Rek zijn de drie R's tegenwoordig nog relevant. Ze zouden ons ook nu kunnen helpen bij het creëren van een gezonder leven.
"Vroeger leefden mensen veel meer met de natuur," zegt De Rek. "De regelmaat werd bepaald door de zon, niet door de klok. Maar met de industriële revolutie en de komst van de trein is dat veranderd. Sindsdien leven we volgens een ritme dat eigenlijk niet bij ons past."
Een nieuwe definitie van rust
Naast hygiëne en regelmaat, gaat De Rek dieper in op het begrip rust. In de huidige maatschappij betekent rust vaak zitten, maar dat is niet altijd gezond, waarschuwt ze: "Als je een zittend beroep hebt, kun je rust beter invullen met een lange wandeling dan met op de bank hangen."
Ze pleit voor flexibele schooltijden, afgestemd op het puberbrein, en kortere werkdagen in de winter. "We moeten leren mee-ademen met de seizoenen", stelt ze. Ook moderne technologieën, zoals smartwatches, helpen ons niet verder. "Die dicteren juist het verkeerde ritme", zegt ze kritisch. De revolutie begint volgens haar dichterbij. "Kleine veranderingen kunnen een groot verschil maken."
Nieuwsweekend is het zaterdagochtendmagazine van MAX. Elke zaterdag van 08.30 tot 11.00 uur. Gepresenteerd door Mieke van der Weij en Pieter van der Wielen.