Wetenschap & Techniek
MAX

Nederlanders ontwikkelen volgende generatie GPS: 'Nodig voor zelfrijdende auto'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Nederlanders ontwikkelen volgende generatie GPS: 'Nodig voor zelfrijdende auto'

Als je een parkeergarage uitkomt en ergens heen navigeert, dan kan het nog wel eens zijn dat je verkeerd rijdt. En dat komt omdat de navigatie er even over doet om het GPS-signaal te vinden. GPS is namelijk niet gemaakt voor in de stad. Daarom hebben onderzoekers van TU Delft en de Vrije Universiteit Amsterdam een nieuw soort 'SuperGPS' ontwikkeld. Christian Tiberius is een van hen en hij legt in Villa VdB uit wat er beter is aan dit nieuwe systeem.

Video niet beschikbaar

"Ons huidige GPS-systeem is eigenlijk helemaal niet bedoeld voor in de stad", legt Tiberius uit. Het van oorsprong militaire systeem is namelijk vooral bedoeld voor op het slagveld: "Voor schepen op open zee, voor tanks in een woestijn. En daar zijn natuurlijk geen flats of viaducten. De signalen die vanuit de satellieten komen, hebben in de stad last van die gebouwen. Er is geen bereik. Of als er wel bereik is, dan is het radiosignaal gereflecteerd tegen de glasgevels of het beton. Dat zorgt ervoor dat de ontvanger in de war raakt."

Zelfrijdende auto's

Het draait om de foutmarge, legt Tiberius uit. Bij het huidige GPS-systeem is die nu een aantal meter. Dat is genoeg om de weg te vinden, maar voor bijvoorbeeld zelfrijdende auto's is dat veel te veel. “Als die met 100 kilometer per uur naast elkaar rijden op de snelweg, kan zo'n auto niet ineens vijf meter afwijken. Dan krijg je ongelukken. Dus je hebt daarvoor nauwkeurigere plaatsbepaling nodig, het liefst tot op de decimeter", aldus Tiberius.

Quote

De locatiebepaling van een zelfrijdende auto kan niet ineens vijf meter afwijken.

Christian Tiberius

Tijdmeting

Daarom moet er een aanvulling komen op het bestaande GPS, vonden de onderzoekers. Ze bedachten het om de satelliet, die normaal natuurlijk in de ruimte zit, in de stad te plaatsen. Alleen, satellieten hebben een atoomklok aan boord. Want GPS werkt via tijdmeting, legt Tiberius uit: "Het signaal reist van de satelliet naar de ontvanger. Die ontvanger bekijkt hoe lang het signaal erover doet. Maar een atoomklok is hartstikke duur, die kunnen we niet op elke hoek van de straat neerzetten."

Atoomklok

Daarom is het handiger om alle telefoonzendmasten in Nederland via het glasvezelnetwerk aan te sluiten op de enige atoomklok in Nederland, die in Delft. Die zendmasten kunnen daardoor, net als een satelliet, goed een signaal uitzenden. Om dat ‘SuperGPS' dan goed werkend te krijgen, heeft Tiberius een nieuw soort signaal bedacht. Dat signaal is zo gemaakt dat het minder beïnvloed wordt door reflecties van gebouwen. Door de combinatie van zenders die precies op tijd werken met een signaal dat niet verstoord wordt, ontstaat er zeer nauwkeurige plaatsbepaling.

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie