Nederlandse straaljagerpiloot Smiley ontvangt 1000 vlieguren-embleem in een F-35
- Nieuws
- Nederlandse straaljagerpiloot Smiley ontvangt 1000 vlieguren-embleem in een F-35
Een mijlpaal deze week voor de Koninklijke Luchtmacht: een Nederlandse straaljagerpiloot heeft duizend vlieguren gemaakt in een F-35. Piloot Pascal Smaal, bij zijn collega’s bekend als 'Smiley', ontving het eerste ‘1000 uren’ embleem na een trainingsvlucht in Estland. In dat land is hij gestationeerd voor een NAVO-missie om de oostgrens te bewaken.
Video niet beschikbaar
"Het is gebruikelijk om als vlieger een bijnaam te hebben", vertelt Smaal. "In het begin van de opleiding krijg je een naam toegewezen. Bij mij is dat een combinatie van mijn achternaam en het feit dat ik positief in het leven sta en veel lach. Onderling spreken we elkaar alleen aan met de bijnamen."
Snelheid
Smaal is de eerste piloot die de 1000 vlieguren behaalt in een F-35. Die straaljagers kunnen snelheden tot 2000 kilometer per uur behalen. Toch went dat volgens Smaal en voelt het 'best normaal'. "Het is vergelijkbaar met wanneer je in een KLM-vliegtuig zit. De snelheidservaring is niet altijd even duidelijk aanwezig, terwijl je dan ook behoorlijk hard gaat. Maar het blijft een kick."
Missie
De missie waar Smaal in Estland aan werkt, heet enhanced air policing. Hij bewaakt de oostgrens van het NAVO-luchtruim. "Hier zijn vier Nederlandse F-35’s gestationeerd. Allerlei sensoren en radarstations monitoren het luchtruim. Mocht er een vliegtuig worden opgepikt dat zich niet aan de regels houdt, geen communicatiesignalen zendt of te dicht bij NAVO-grondgebied komt, dan worden wij ingezet." Aan de andere kant van de grens van het NAVO-grondgebied, ligt Russisch grondgebied. "Dat is een van de redenen dat we hier zijn."
Smaal en zijn collega’s kunnen te allen tijde binnen no-time in de lucht zijn. "We slapen in een gebouw naast het vliegtuig. Als het alarm afgaat, een harde toeter, trekken we snel ons pak aan, springen in het vliegtuig en starten we het toestel zo snel mogelijk op. Binnen enkele minuten zijn we in de lucht en dan luisteren we naar de instructies van de gevechtsleiding."
Signaalwerking
Het doel is vervolgens het onderscheppen en identificeren van het vreemde vliegtuig. "We komen dichtbij en krijgen vaak de opdracht om een visuele inspectie te doen, dus om even met je ogen te kijken wat er aan de hand is. Vervolgens gaan we naast het vliegtuig vliegen en maken we kenbaar dat we het toestel hebben gezien; een vorm van signaalwerking." De F-35’s kunnen tot op enkele tientallen meters afstand van het andere vliegtuig komen. "Je ziet de piloot zitten."
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.