Wetenschap & Techniek
NTR

Social media maken de meeste jongeren gelukkiger noch ongelukkiger

foto: Pxherefoto: Pxhere
  1. Nieuwschevron right
  2. Social media maken de meeste jongeren gelukkiger noch ongelukkiger

Een kleine groep jongeren wordt gelukkiger of ongelukkiger van social media, maar voor de meeste jongeren maakt het voor hun geluksgevoel niet zoveel uit hoeveel tijd ze doorbrengen op social media. Dat vertelt gedragswetenschapper Loes Pouwels in Focus naar aanleiding van onderzoek dat ze deed met collega's van project AWeSome.

Social Media is niet meer weg te denken uit ons leven. Jongeren brengen gemiddeld 2 uur en 16 minuten per dag op Instagram door. Maar worden ze daar ook vrolijk van? Die vraag is de focus van project AWeSome (Adolescenten, Welbevinden en Social media).

"Wat je ziet, is dat er in de media en in de maatschappij een vrij negatief beeld heerst over social media", vertelt Pouwels. Maar uit haar onderzoek komt een ander beeld naar voren: "Voor veel jongeren heeft het niet per se een positief of negatief effect. Voor hun geluk maakt het niet heel veel uit hoeveel tijd ze op social media doorbrengen. En voor sommige jongeren heeft het juist een heel positief effect." Ze raken bijvoorbeeld geinspireerd door social media, of ze worden er vrolijk van.

Maar dat geldt niet voor iedereen. "Een kleine groep jongeren ervaart wel wat negatieve effecten. Het kan zijn dat ze zich onzekerder over zichzelf voelen of minder gelukkig zijn. Maar het kan ook gebeuren dat ze zich minder verbonden voelen met hun vrienden als ze veel tijd doorbrengen op social media, omdat daardoor het offline contact soms wegvalt".

Zijn jongeren online eigenlijk hetzelfde als offline? "Jongeren vinden het wel makkelijker om online intieme dingen over zichzelf te delen", aldus Pouwels. "Dat zie je bij het verspreiden van naaktfoto’s. Maar ook als ze problemen hebben, vinden ze het soms makkelijker om steun te zoeken via een appje dan het in real life te moeten vertellen. Je voelt je toch wat meer beschermd [achter de digitale muur]. En je hebt tussen de berichten door ook even tijd om na te denken, in tegenstelling tot in het dagelijks leven, dan wordt er toch meteen een reactie van je verwacht. Voor de perfecte post op Instagram denken ze soms zelfs uren of dagen na".

Het verhaal gaat dat veel jongeren Facebook verlieten toen oud-premier Jan-Peter Balkenende daar actief werd. Verwacht Pouwels dat Insta populair zal blijven onder jongeren? "Er komen wel steeds meer volwassenen op Instagram. Ik ben benieuwd wat voor effect dat gaat hebben".

Ster advertentie
Ster advertentie