Wat is de toekomst van de vrachtwagenchauffeur?
- Nieuws
- Wat is de toekomst van de vrachtwagenchauffeur?
Nieuwe technologieën maken het werk van vrachtwagenchauffeurs steeds makkelijker. Denk aan adaptive cruise control, waardoor truckers hele snelwegen afgaan zonder aan het gas- of rempedaal te hoeven zitten. Welke nieuwe technieken zullen we gaan zien in vrachtwagens? En wat vinden chauffeurs hier eigenlijk van?
Vloggende chauffeurs en vrouwen achter het stuur
Op de snelweg maken vrachtwagenchauffeurs volop gebruik van adaptive cruise control. De vrachtwagen rijdt constant dezelfde snelheid, houdt automatisch afstand op voorliggers en schiet direct in de rem als iemand de vrachtwagen afsnijdt. Er klinkt zelfs een signaal als de wagen te veel naar links of rechts uitwijkt. Als chauffeur kun je dus even lui achterover leunen. Van het gas- en rempedaal kan je afblijven en je hoeft alleen nog maar te sturen.
Weinig vrouwen achter het stuur
Tijdens de nacht van de vrachtwagenchauffeur besteedde Focus ook aandacht aan vrouwelijke truckers. Zij moeten zich staande weten te houden in een mannenwereld en krijgen te maken met veel verbaasde blikken en vooroordelen. Daarom is slechts 3% van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs vrouwelijk: het wordt nog steeds beschouwd als een mannenberoep.
Dat truckers erg gehecht zijn geraakt aan de adaptive cruise control blijkt wel uit een onderzoek van TNO, waarin chauffeurs een aantal weken zonder deze techniek de weg op moesten. "Een paar chauffeurs belden na een week al op: 'Mag ik het alsjeblieft weer aan zetten? Ik krijg vermoeide voeten'", vertelt onderzoeker Robbert Janssen.
Cowboy op de weg
Treintje van vrachtwagens
Ondertussen wordt er al gezocht naar de volgende stap: platooning. Vrachtwagens rijden dan, als in een soort trein, erg dicht op elkaar. Soms is de afstand dan maar zeven meter, terwijl een afstand van 50 meter gebruikelijk is. Vrachtwagenchauffeur en vlogger Raymond van der Maden ziet dit niet zitten.
"Dat is toch wel heel weinig hoor. Dan zit je tegen de achterkant van een vrachtwagen aan te kijken en dat is echt het enige wat je ziet." Ook onderzoeksbureau TNO betwijfelt of dit soort maatregelen wel veilig is.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Een andere opvallende ontwikkeling is dat er vrachtwagens zijn die rijden zonder spiegels. Dat klinkt nogal onverantwoord, maar het is juist bedoeld om ongelukken te voorkomen. In plaats van de spiegels zitten er camera’s aan de buitenkant van de vrachtwagen en beeldschermen aan de binnenkant. Dit neemt een groot stuk van de dode hoek weg.
Sommige chauffeurs staan terughoudend tegenover de nieuwe technieken. Ze zijn bang om hun baan te verliezen of denken dat het werk minder leuk zal worden. Trucker Frank Wiertz maakt zich hier niet druk om. "Ik zeg zo, er moet altijd nog iemand de deurtjes achter open maken, de container vastmaken, lading controleren en papieren invullen. Dat kan de machine straks niet vanzelf."
Hij ziet juist de voordelen in van de ontwikkelingen. "Het is gewoon een stuk veiliger, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere weggebruikers."
De nacht van de vrachtwagenchauffeur
NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap
Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus
En wanneer je maar wil in de podcast Focus Wetenschap