EK-special over Oranje, de organisatie, voetbalreclames en de kanshebbers voor de titel
- Nieuws
- EK-special over Oranje, de organisatie, voetbalreclames en de kanshebbers voor de titel
Straten kleuren langzamerhand oranje, de eerste EK-hits zijn uitgebracht en het Nederlands elftal heeft nog een paar dagen om zich voor te bereiden op het EK Voetbal. Vrijdag begint het eindtoernooi en daarom staat het Sportforum dit keer volledig in het teken van het EK.
Presentatoren Robbert Meeder en Hans van der Steeg spreken met Vincent Schildkamp (ESPN), Michael van Praag (oud-bestuurder UEFA), Jeroen Stekelenburg (NOS), Jeroen Grueter (NOS), Frank van den Wall Bake (sportmarketeer) en Priscilla Janssen (operationeel directeur UEFA/FIFA) over het Nederlands elftal en de organisatie van het kampioenschap.
Ook wordt er gediscussieerd over de kanshebbers en worden de marketingstrategieën die ten grondslag liggen aan de verschillende reclames op radio en televisie besproken.
Het hele Sportforum luistert u hier!
De keuzes van bondscoach Frank de Boer worden onder een vergrootglas gelegd. Zo besloot De Boer om Jasper Cillessen buiten de definitieve EK-selectie te laten door een coronabesmetting. Schildkamp vindt dat de keuzeheer niet goed gehandeld heeft in deze zaak. "Het is hoogst merkwaardig dat hij in zo'n vroeg stadium al is afgeserveerd."
Hij vervolgt: "Cillessen is de nummer één geweest. Stekelenburg is 39 jaar en is tegen een paar blessures aangelopen bij Ajax. Dat is een medisch risico. Krul heeft niet overtuigd. Dat lijkt mij een optelsom van argumenten om toch even te wachten tot je tegen Cillessen zegt of hij definitief wel of niet meekan."
Organisatorisch
De wedstrijden worden dit keer gespeeld in verschillende landen. Janssen legt uit dat dat organisatorisch extra werk oplevert. Ze vertelt dat in ieder land verschillend met het coronavirus wordt omgegaan en dat er overal andere regelgeving is omtrent de pandemie. "Dat vraagt ontzettend veel maatwerk in al die verschillende speellanden."
Van Praag zat in het bestuur van voetbalbond UEFA toen er werd besloten dat het toernooi in meerdere landen te organiseren. Hij vindt niet dat het ten koste gaat van het EK-gevoel en zegt dat er ook voordelen zijn.
"Je kan zo'n toernooi ook naar landen kan brengen die zelf nooit in staat zullen zijn om in hun eentje een heel toernooi te organiseren."
Televisiespotjes
Ook wordt er gesproken over de verschillende reclames die inspelen op het toernooi. Van den Wall Bake, pater familias van de sportmarketing, laat zijn licht schijnen over de commercials die voorbij komen op radio en televisie.
Oranje-internationals maken ook hun opwachting in diverse spotjes en Van den Wall Bake legt uit dat dat een positief effect kan hebben. "De reden dat je überhaupt naar de televisie kijkt, is dat je fan bent van Oranje. En dan wil je zo vaak mogelijk de sterren zien die de komende weken onze harten gaan stelen."
Tot slot worden de tegenstanders van het Nederlands elftal in de groepsfase besproken. Volgens commentator Grueter heeft Oranje het meeste te duchten van Oekraïne. Ook vertelt hij wat de sterke en zwakke punten zijn van de andere groepsgenoten Oostenrijk en Noord-Macedonië.