Politiek
WNL

Groene groei is een misleidende term, zegt econoom: 'Klimaatbeleid leidt tot lagere groei'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Groene groei is een misleidende term, zegt econoom: 'Klimaatbeleid leidt tot lagere groei'

Het kabinet heeft een nieuw ministerie opgetuigd voor klimaat, dat ook gaat over 'groene groei'. Die term is misleidend, zegt econoom Lex Hoogduin in WNL Haagse Lobby. "Het klimaatbeleid dat gevoerd wordt, leidt tot hogere inflatie en lagere groei."

Video niet beschikbaar

De VVD heeft met minister Sophie Hermans de leiding over het ministerie van Klimaat en Groene Groei. Volgens Hoogduin probeert de partij haar klimaatplannen aantrekkelijk te maken voor de liberale achterban door nadruk te leggen op het woord 'groei'. Maar groene groei bestaat helemaal niet, zegt de econoom.

"Wat je met dit beleid doet, is op korte termijn efficiënte, bruine, fossiele technologie vervangen door meer inefficiënte, duurdere, volatielere hernieuwbare energiebronnen. Dat is gewoon duur, dat kost wat. Daarom moet je het subsidiëren. De keerzijde is dat het je groei afremt. Het idee van 'groene groei' is een beetje misleidend", vindt Hoogduin.

'Lagere groei en hogere prijzen'

Sterker nog: het nastreven van groene groei is volgens de econoom zelfs een belangrijke reden voor stagnerende productiviteit. "Als het goedkoper was, hoefde je het niet te subsidiëren en gingen we het spontaan doen, omdat het winstgevend was. Dat is het niet. Dat zie je terug in lagere groei en hogere prijzen."

Hoogduin plaatst vraagtekens bij de vergroening van de Nederlandse economie. "Onze energie is structureel duurder dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Daar hebben ze veel meer energiebronnen. De vraag is dus of je het wel moet doen. In ieder geval, de indruk wekken dat door dit te doen je heel veel banen en extra groei creëert, is gewoon niet juist."

Luister deze uitzending terug als podcast - WNL Haagse Lobby - WNL Haagse Lobby

Hoogduin vindt dat we China voor ons moeten laten produceren. "Ze gaan hun gang maar. Als de Chinezen het met staatssteun doen - dat moet nog maar bewezen worden - wat is er dan op tegen? Ze subsidiëren onze vergroening. Wat is er nou mooier dan dat je die auto's goedkoper kan krijgen dan dat je ze zelf kan produceren?"

'Klassieke economische benadering'

Hella Hueck, hoofdredacteur van Elsevier Weekblad, is het niet met Hoogduin eens. "Dit is een klassieke economische benadering. Ik ben daar op gedraaid. Dit voelt voor mij als: wij zijn aan het schaken en de rest van de wereld is aan het ganzenborden."

Volgens Hueck is het wel degelijk noodzakelijk dat het kabinet de groene industrie blijft subsidiëren. "In China maken ze elektrische auto's met staatssteun in een gesloten markt. 54 procent van de elektrische auto's komt uit China, tegen zes procent Europese auto's op de Chinese markt. Je concurreert nu niet op een eerlijke manier en als je het kwijt bent, ben je het kwijt."

Luister WNL Haagse Lobby in je favoriete podcast-app

Wil je WNL Haagse Lobby in je favoriete podcast-app luisteren?
Abonneer je dan hier op de podcast.

Ster advertentie
Ster advertentie