Podcast

Dankzij Wopke is de campagnekas goed gevuld: CDA blijkt big spender op internet

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Dankzij Wopke is de campagnekas goed gevuld: CDA blijkt big spender op internet

[EO] Als co-presentator het NOS journaal als 'fake news' aankondigen, of als premier in Koffietijd onthullen dat je nooit eerder getest bent: in verkiezingstijd kan dat gewoon. Meer dan ooit wordt de campagne dit keer ook online gevoerd, en ook daar geven Julia Wouters en Jack de Vries in de podcast De Spindoctors een kijkje in de keuken.

#4 - Lijsttrekkers schaatsen, presenteren, Tiktokken en springen door hoepels - De Spindoctors

Online hoef je minder te spinnen, zegt oud-spindoctor Jack de Vries. "Je kan zonder het filter van de media rechtstreeks de gewenste doelgroep bereiken. Vroeger ging je ook met je verhaal over veiligheid naar een wijk waar veel criminaliteit was. Maar met alles wat wij als burgers prijsgeven aan social media, kunnen wij een advertentie over de Lelylijn puur pluggen bij de mensen in Groningen, Friesland en Drenthe. Zeker in coronatijd een enorme asset.”

Uit gegevens van Facebook en Google blijkt dat het CDA in een week tijd 131.000 euro uitgeeft aan online advertenties. "Het CDA heeft flink geïnvesteerd in het opbouwen van dat systeem aan direct marketing," aldus De Vries. "Het is in de media al bekend geworden dat met het aantrekken van Wopke Hoekstra als lijsttrekker extra middelen beschikbaar zijn gekomen. Het is onmiskenbaar zo dat Wopke Hoekstra een grote aanhang heeft in het bedrijfsleven, dat zich vertaalt naar sponsoring. Wel transparant hè, alles boven de 5.000 euro is openbaar..."

Julia Wouters noemt dat 'best wel eng'. "Ik moet meteen denken aan Trump. Bij de PvdA hadden we daar geen last van dat grote bedrijven met geld voor de campagne komen."

Weet wat je niet weet

Oude media proberen sociale media te duiden, aldus Julia Wouters. "Ik hoorde laatst een expert die zei dat TikTok niet voor politici is omdat daar alleen maar jonge mensen zitten. Maar dat is al lang niet meer waar. We denken dat daar alleen gedanst wordt omdat onze kinderen daarop zitten." Ze heeft een voorbeeld van hoe het wel kan: "Mirthe Biemans van de PvdA heeft de woonagenda in een TikTokfilmpje uitgelegd. Dat is al meer dan 18.000 keer bekeken. Er stond een comment onder van iemand die de stemwijzer niet snapte maar dit wel. Mensen van 18 jaar krijgen ook een stempas."

#kutkaag

“Twitter is voor een deel een open riool,” aldus Jack de Vries. "Bovendien hebben die politieke advertenties verboden, dus daar moet je het echt hebben van retweets en hashtags."

Eerder deze week werden twee opmerkelijke hashtags trending: #KlaarmetRutte en #Kutkaag. Volgens Wouters zie je het verschil als vrouwen of mannen worden aangevallen. “Bij vrouwen wordt het meteen seksueel en extreem seksistisch. Maar die van Kaag is in het gezicht van de bedenkers ontploft. Heel veel partijen hielpen het trending te maken door hun aversie uit te spreken, en zich uit te spreken tegen seksisme."

Blijf op de hoogte van de verkiezingen

Bij NPO Radio 1 volg je alles rondom de Tweede Kamerverkiezingen. De belangrijkste verhalen en het laatste verkiezingsnieuws lees je hier. (Tip: met de NPO Radio 1-app ben je nóg sneller op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.)

Ster advertentie
Ster advertentie