Raisa Blommestijn over Zwarte Piet-ban Bol.com: 'We buigen steeds maar'
- Nieuws
- Raisa Blommestijn over Zwarte Piet-ban Bol.com: 'We buigen steeds maar'
Bol.com doet Zwarte Piet-gerelateerde producten en de term huidskleur — bij bijvoorbeeld panty's en ondergoed — in de ban. Raisa Blommestijn, docent en onderzoeker aan de Universiteit van Leiden, vindt dat de webwinkel hiermee op de troepen vooruit loopt. "Kennelijk zijn er een aantal personen die in staat zijn om steeds heel veel radicale standpunten in te brengen en controverse te veroorzaken, en we buigen daar steeds maar voor."
Video niet beschikbaar
Volgens Blommestijn zijn we steeds meer geneigd om mee te gaan in het schrappen van termen of tradities, terwijl deze maar bij een "bepaalde hele kleine groep" een associatie oproepen. Dat zegt ze in WNL Opiniemakers op NPO Radio 1. De actie van Bol.com is hier een voorbeeld van. "Het gaat er niet om dat Bol.com die artikelen uit de schappen haalt, maar het gaat erom: wat voor samenleving zitten we nu in?"
Opiniemaker Jean Dohmen is van mening dat de markt gewoon zijn werk moet doen. "Als iemand een internetwinkeltje opricht en die gaat allemaal boeken over Zwarte Piet verkopen, dan kan die daar misschien een grote boterham mee verdienen", reageert de FD-journalist. "Ik zou zeggen: kijk meer naar de kern en de essentie, en voorkom dat we nu bij wijze van spreken op alle slakken zout gaan leggen."
'We buigen daar steeds voor'
Blommestijn is van mening dat je als bedrijf moet kijken naar of content strafbaar is of niet. Alleen als dat zo is zou deze gemodereerd moeten worden. "Als we kijken naar een van de belangrijkste grondrechten in Nederland is dat vrijheid van meningsuiting. Het gaat hier niet om strafbare content, het gaat hier om een volksfeest. Je kunt ervoor kiezen om zo'n boek (over/met Zwarte Piet, red.) wel of niet te bestellen", licht ze toe.
'Soep wordt uiteindelijk niet zo heet gegeten'
Op social media wordt opgeroepen niets meer bij Bol.com te kopen, maar volgens Dohmen zal de schade uiteindelijk reuze meevallen. "Wat je ziet is dat de soep uiteindelijk niet zo heet wordt gegeten. Kennelijk vinden ze het niet zo belangrijk dat ze niet meer boodschappen doen bij een bepaald bedrijf", aldus de opiniemaker. "Als je straks een tweede lockdown zou krijgen, dan zullen ze toch waarschijnlijk hun scheerapparaat weer gewoon bij bol.com kopen."
Dat is volgens Blommestijn juist onderdeel van het probleem. "Daarom is Bol.com in staat dit soort regels te treffen. Dat mensen dan inderdaad toch denken: zo belangrijk was het eigenlijk niet. Maar als we elke keer zo denken, dan is het elke keer een klein stapje in toch wel de verkeerde richting zou ik zeggen."