Wat Asscher kan leren van Domino's Pizza
- Nieuws
- Wat Asscher kan leren van Domino's Pizza
PvdA-leider Lodewijk Asscher heeft de nieuwe koers gevonden. Voor zekerheid en tegen de multinationals. Toch kan de PvdA nog heel wat leren van de megabedrijven zegt politiek redacteur David van der Wilde
Het is een prachtig beeld, een pizzakoerier die afstapt om de doden te herdenken op 4 mei. Respectvol, eerbiedig en met de pet in de hand. Die foto ging 4 mei viral en stond gisteren opnieuw in de aandacht. Partij van de Arbeid-leider Lodewijk Asscher zag hier de hoop voor een gelukkig land in. We kunnen het wél, lijkt die foto te zeggen.
Tekst gaat verder onder de foto
Het is een gevoel dat Asscher en zijn partij ook hebben. De PvdA is weliswaar in een diep en donker electoraal dal gekukeld, maar de bodem lijkt bereikt. De sociaal-democraten krabbelen overeind en kijken voorzichtig naar boven. In de peilingen worden zelfs weer virtuele zetels verzameld. En Lodewijk zelf zegt zijn nieuwe verhaal gevonden te hebben.
Mega-cruises
Terwijl in de Amsterdamse Kromhouthallen de scheepshoorns van afmerende mega-cruises door zijn toespraak blèren doet Lodewijk zijn nieuwe koers uit de doeken. Hij wil "leven in een land dat mensen boven de markt plaatst." Onder Asscher wordt ingezet op zekerheid. Hij wil ouderwets knokken tegen het kapitalisme. We horen hem tekeer gaan tegen de VVD 'een volgevreten machtspartij' en de multinationals.
Wat dat betreft is het niet zo gek dat deze PvdA zich enorm thuis voelt bij de andere linkse vrienden. Nog altijd lopen Klaver, Marijnissen en Asscher arm in arm over het Binnenhof. Alle drie varen ze dezelfde koers. Alle drie strijden ze voor collectivisme, tegen de markt en voor vergroening. Zo wordt het nog knap lastig de verschillen te zoeken tussen SP, GroenLinks en PvdA.
Spark
Het zou daarom verstandig zijn als Asscher nog eens goed naar die foto van de pizzakoerier kijkt. Het is namelijk niet toevallig dat die foto hevig gedeeld werd. Want ja, het is een prachtig beeld. Maar er speelt nog iets mee: goede marketing. Een jaar geleden stond haast dezelfde foto in alle kranten. Ook toen was de pizzakoerier in dienst van Domino’s. Geen toeval, wie ietsjes verder leest weet dat die koeriers op 4 mei allemaal de opdracht krijgen om op acht uur stil te staan.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Natuurlijk is het sympathiek van de koeriers dat ze pas op de plaats maken om de doden te herdenken. Maar de strategie erachter is ook interessant. Zoiets heet een brand spark. Een term die letterlijk uit het boekje van Howard Schultz komt, de baas van gigabedrijf Starbucks. Het zijn 'bijzondere en verrassende marketing momenten die vaak zijn gekoppeld aan culturele of humanitaire onderwerpen, zonder dat er direct een egoïstische verkoopstrategie achter zit.' Reuze handig als je een bedrijf bent dat wel wat goodwill kan gebruiken.
Zoiets zou voor de PvdA ook geen kwaad kunnen. De partij van Asscher moet nog hard aan het eigen imago werken. Natuurlijk is het dan verstandig als rooie rakker te trappen tegen megabedrijven. Maar misschien is het ook verstandig te kijken naar wat je kunt leren van die multinationals. Zeker omdat ze zelfs de leider van een linkse partij kunnen inspireren tot een hoopvolle speech.
David van der Wilde is politiek redacteur voor De Nieuws BV