Opinie & Commentaar
EO

Blauwe Moskee: Lekker laten roepen

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Blauwe Moskee: Lekker laten roepen

De Blauwe Moskee in Nieuw-West wil als eerste islamitisch gebedshuis in Amsterdam gelovigen via een geluidsinstallatie oproepen tot gebed. Het moskeebestuur draagt hiermee bij, aldus de eigen verklaring, aan het 'normaliseren van de islam' in Amsterdam en ongetwijfeld ook in de rest van Nederland.

Nu kan je zo'n stap natuurlijk – met enige inzet – inderdaad interpreteren als een goedbedoelde maar wellicht niet geheel gelukkig gekozen poging om de integratie van de moslims in de Nederlandse samenleving een zetje te geven. Maar aan de andere kant is het vele malen gemakkelijker deze actie te beschouwen als een flinke mep naar de Nederlandse samenleving en haar burgers die – goedschiks of kwaadschiks – ruimte moeten maken voor de nieuwe religie.

De PVV was er ook als de kippen bij om Kamervragen te stellen. En de taalvirtuozen van Geenstijl.nl waren nog sneller om de actie te omschrijven als 'intimiderend middeleeuws alfamannetjes-gedrag'.

Bakfietsmeisjes

Het is allemaal heel voorspelbaar wat er nu gaat gebeuren. Conservatief Nederland is boos op deze 'niet-Hollandse praktijken' (of meer van dat soort nationalistisch geneuzel), waarop progressief Nederland bij monde van veganistische bakfietsmeisjes met enig dedain zal wijzen op het luiden van de christelijke kerkklokken.

Daarop zullen de conservatieven, aangevuurd door generaal Geert en majoor Baudet, erop wijzen dat Nederland een 'joods-christelijke samenleving' was en behoort te blijven zijn, waar geen plaats is voor exotische, vreemde godsdiensten, die bovendien de Verlichting 'hebben gemist'. Waarop de bakfietsmeisjes, waarschijnlijk ondersteund door een inmiddels met de Nobelprijs voor de Vrede bekroonde Greta Thunberg, zullen tegenwerpen dat dit frame neo-kolonialistisch, seksistisch, xenofoob en eurocentrisch gekleurd is. De volgende fase bestaat uit een lang en gepassioneerd 'welles' en 'nietes' tegen elkaar roepen. Heel gezellig, heel voorspelbaar, eigenlijk gigantisch saai.

Monsterverbond

Die gebedsoproep komt er wel. Het mag van de Nederlandse wet en bovendien gebeurt het al op andere plekken in Nederland, zonder narigheid. De oproep vindt één keer per week plaats gedurende enkele minuten en samen met de omwonenden bereiken de moskeeën in kwestie overeenkomst over het aantal decibel. Niets aan het handje.

Of toch wel. De conservatieve, politieke en maatschappelijke krachten proberen christenen en joden in Nederland, of eigenlijk zij die zichzelf tenminste in cultureel opzicht als zodanig beschouwen, in te zetten als drukmiddel tegen de in hun ogen oprukkende islam. Niet weinig christenen, zeker ook de kerkgaande, zijn niet ongevoelig voor dit monsterverbond. Conservatieve clubjes als de SGP en Civitas Christiana schurken om die reden onchristelijk dicht tegen Wilders en Baudet.

Riskante strategie

Behalve dat dit samengaan vanuit christelijk-theologisch perspectief erg ingewikkeld is (had Jezus niet iets met vluchtelingen?) is deze manier van redeneren praktisch-politiek gezien een uiterst riskante strategie. Atheïstische groepen en partijen in de Nederlandse samenleving, D66 en hun obsessie voor vrije euthanasie en verplichte orgaandonatie, zullen er als de kippen bij zijn om de christelijke kritiek op de islam terug te spelen.

Wie immers de gebedsoproep vanaf de moskee wil verbieden, maakt een aanzienlijke kans dat critici ook vragen zullen stellen bij het luiden van de kerkklokken. Wie bezwaar maakt tegen hoofddoekjes, loopt ook het risico op het herleven van het processieverbod voor rooms-katholieken. Wie jongensbesnijdenis aan banden wil leggen, legt ook een bom onder het gebruik van alcoholische drank tijdens de (rooms-katholieke) eredienst. Wie bezwaar maakt tegen moslimscholen, brandt het christelijk lyceum waar z'n eigen kinderen heen gaan, feitelijk in een moeite ook af.

Religieuze vrijheid

Hoewel het controversieel klinkt, zullen christenen en joden in Nederland de kant van de moslims moeten kiezen als het gaat om de versterkte gebedsoproep. Niet alleen vanwege theologische redenen – waar we nog lang over zouden kunnen door discussiëren – maar ook vanuit welbegrepen eigenbelang.

De religieuze vrijheid van de islamitische ander, is dezelfde vrijheid die je kan opeisen voor je eigen religie. Waar minaretten moeten zwijgen, zullen klokken volgen. De PVV heeft zijn Kamervragen al klaar omtrent de Blauwe Moskee. Maar, let op mijn, woorden: bij D66 ligt al een wetsvoorstel.

Frank G. Bosman is cultuurtheoloog

Ster advertentie
Ster advertentie