Is het initiatief van een Japanse vliegtuigmaatschappij service of een teken van onze afnemende tolerantie?
- Nieuws
- Is het initiatief van een Japanse vliegtuigmaatschappij service of een teken van onze afnemende tolerantie?
Bij een Japanse luchtvaartmaatschappij is tijdens het online boeken van de stoel in het vliegtuig zichtbaar waar jonge kinderen zitten. Er klinkt lof voor de beslissing, maar het stuit op de sociale media ook op veel kritiek. Kwesties werpt de vraag op: is het een service of is het een teken van de toenemende intolerantie in de maatschappij?
Aydin Akkaya, gemeenteraadslid voor GBWP in Bergen op Zoom: "We worden steeds intoleranter. Honden blaffen nou eenmaal, baby's huilen; we moeten accepteren dat dat soort dingen in de samenleving horen. In openbare ruimtes heb je drukte, kabaal of mensen die schreeuwen."
Frank van Gool, van arbeidsbemiddelingsbureau Otto Workforce: "Ik denk dat we met z’n allen toleranter moeten zijn of blijven. Waar houdt het dadelijk op?"
Service
De Japanse vliegtuigmaatschappij geeft aan hun reizigers 'full service' te willen geven. Reizigers betalen veel geld voor een ticket en als zij geholpen zijn door hen zelf een stoel uit te laten kiezen niet te dichtbij kinderen dan is dat een service aspect. Van Gool reageert: "Ik vlieg regelmatig naar Japan. Je hebt ook mensen die snurken, daar heb je misschien nog wel veel meer last van. Wat doe je daarmee?"
We hebben met elkaar te maken, dus respecteer elkaar een beetje
Aydin Akkaya: "Het lijkt wel of de comfortzone van individuele mensen voorrang moet krijgen op de samenleving. Het is ook een beleefdheidsvorm die we met zijn allen aan het kwijtraken zijn. Bij het minste of geringste gaan wij al steigeren. Sociale media zijn daar een mooi voorbeeld van, we gooien er alles op. We hebben met elkaar te maken, dus respecteer elkaar een beetje."
Kwesties
Een live debatprogramma over actuele, controversiële kwesties. Marianne van den Anker praat elke zondagavond vanaf 20:00 uur met betrokkenen, politici en deskundigen op locatie.