Opinie & Commentaar
AVROTROS

Een tweede 'Groningen' in de maak

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Een tweede 'Groningen' in de maak

Je zou het niet zeggen, maar wij Nederlanders hebben over het algemeen nog redelijk wat vertrouwen in onze politici. Dat wil zeggen, als je ons vergelijkt met de inwoners van andere Europese landen. Bij de Duitsers, de Fransen en de Ieren is het bijvoorbeeld een stuk slechter gesteld. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meet dat om de zoveel tijd, en dan lijkt het allemaal wel mee te vallen met die vertrouwensbreuk tussen burger en politiek. Toch kan dat vertrouwen per regio sterk verschillen.

Dat merk je als de bussen gaan rijden. Naar Den Haag. Met daarin bijvoorbeeld mensen uit Groningen. Honderden Groningers maakten afgelopen jaren de reis naar het Binnenhof. Toenmalig VVD-minister van Economische Zaken Henk Kamp werd in de plenaire zaal zelfs door hen toegezongen. Het Gronings volkslied wekte sympathie, maar tot al te veel daadkracht leidde het niet.

Veiligheid staat voorop?

Het kostte de Groningers járen om de politiek te overtuigen van hun sores: gasboringen doen hun huizen trillen en veroorzaken schade en persoonlijke ellende. Pas toen de politiek dat verhaal geloofde, werd -op de valreep van de vorige kabinetsperiode- de gaswinning teruggeschroefd. Die horde was genomen. Daarna mondde de afhandeling van de aardbevingsschade voor de Groningers uit in een slepende affaire. 'Veiligheid staat voorop', is het adagium van het nieuwe kabinet. Toch leek er een nieuwe, zware, aardbeving voor nodig om de zaak in gang te zetten.

0 (nul)

En dus stapten een paar honderd Groningers de afgelopen week maar weer eens in de bus. Om het zoveelste debat bij te wonen. Met z’n allen op de publieke tribune. Nog éven de druk erop zetten. Maar het vuur is er bij sommigen wel uit. Ze zijn alle vertrouwen in de politiek kwijt en blijven achter in ‘Stad en Ommelaand’. Ze stappen niet meer in de bus. Heeft toch geen zin. Hun vertrouwen in politici –zo zou het CBS bij meting kunnen vaststellen- is precies 0 (nul).

En dan gebeurt het volgende

Het is iets waar ze zich in Den Haag wel zorgen om maken. Het ‘dossier Lelystad Airport’ heeft alles in zich om een nieuw ‘Groningen’ te worden. Bewoners van de Veluwe en Overijssel vrezen de overlast van uitbreiding van het vliegveld in de polder. Vooral omdat de vliegtuigen laag over komen vliegen. En dan gebeurt het volgende: belangengroepen ontdekken dat er informatie over mogelijke vliegroutes wordt achtergehouden. Cijfers over overlast kloppen niet. Er is sprake van onrealistische aannames bij berekeningen. Toch is Rutte-3 vooralsnog van plan het uitgebreide Lelystad Airport in april 2019 open te gooien. Schiphol moet kunnen groeien. De vakantievluchten moeten naar Lelystad. Die druk lijkt voor het kabinet nauwelijks te weerstaan.

Ge-Schiphold

Ook vanuit de Veluwe en Overijssel hebben de bussen inmiddels gereden. In de hal van de Tweede Kamer werden tienduizenden handtekeningen aangeboden. De Nationale Ombudsman zegt nu al: "De burgers zijn niet serieus genomen". Oud-minister Pieter Winsemius waarschuwt: omwonenden van vliegvelden lopen grote kans te worden 'ge-Schiphold'. Met talloze rapporten, onderzoeken en nota’s wordt een mistgordijn opgetrokken. En voor je 'milieu-effect-rapportage' hebt kunnen uitspreken, is de aanvliegroute boven je stad een feit.

Ook Kamerleden van de coalitie zeggen: 'Lelystad Airport’ mag geen tweede ‘Groningen’ worden'. Dat realiseren is één ding. Er iets aan dóen, is wat anders. Voor je het weet, rijden er helemáál geen bussen meer naar Den Haag.

Remko Theulings is politiek verslaggever en commentator van EenVandaag. In die hoedanigheid volgt hij de ontwikkelingen op het Binnenhof op de voet.

Ster advertentie
Ster advertentie