Onderzoek
KRO-NCRV

De toekomst van e-vliegen: 'We gaan niet volledig elektrisch de oceaan over'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De toekomst van e-vliegen: 'We gaan niet volledig elektrisch de oceaan over'

Om de kerosinegrootverbruiker, die het vliegtuig heet, te verduurzamen, worden de mogelijkheden van elektrisch vliegen getest. Je kan momenteel al een tweepersoons e-luchtvaartuig kopen, waarmee je 68 kilometer kan vliegen. Dat brengt je, zonder tegenwind, vanuit Schiphol tot Dordrecht. Met wat windvlagen red je Dordrecht niet eens. Maar per wanneer zouden we dan wel met een elektrisch vliegtuig op vakantie kunnen? "Volgend jaar nog niet, maar binnen een paar jaar zien we daar wel ontwikkelingen in", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft bij Spraakmakers.

Accucapaciteiten

Met de accu's van nu kan je meer dan dit, volgens Joris Melkert. "Er zijn wel degelijk ontwikkelingen." De TU Delft testte samen met de Nederlandse start-up Elysian de grenzen van de huidige accu's. Zij hopen om, na meerdere testrondes, 90 passagiers voor 1000 kilometer in de lucht te kunnen vervoeren. "Je vakantie naar Griekenland kan je nog niet elektrisch vliegen, maar ergens in Frankrijk red je dan toch wel", zegt Melkert.

Ontwikkelingen

Melkert stelt dat er verschillende problemen zijn die nader onderzocht dienen te worden, voordat commerciële vluchten elektrisch plaats kunnen vinden. Een van die problemen is dat het onduidelijk is hoeveel energie er nu precies in zo'n accu kan worden gestopt. "Accu's zijn gewoon zwaar en gewicht telt in de luchtvaart extra zwaar door." Daarnaast spelen er nog grote vragen over hoe systemen allemaal tegelijk gedraaid kunnen worden en waar de accu's in het vliegtuig geplaatst dienen te worden. Het antwoord hierop is hoogstwaarschijnlijk in de vleugels, volgens Melkert. "Wanneer dit allemaal is opgelost kunnen we vorderingen gaat zien", zegt de luchtvaartdeskundige. "Volgend jaar nog niet, maar binnen een paar jaar zien we daar wel ontwikkelingen in."

Waterstof de toekomst?

Dat er over 100 jaar elektrische vliegtuigen naar andere werelddelen vliegen, verwacht Melkert niet. "Als je puur naar de theoretische capaciteiten kijkt van accu's, gaan we niet volledig elektrisch de oceaan over." Wel zou er volgens de luchtvaartdeskundige kunnen worden gekeken naar het gebruik van waterstof, waarbij een brandstofcel elektriciteit maakt om zo een elektromotor laat draaien. Of dit dan wel de toekomst is om vliegen meer milieuneutraal te maken blijkt onwaarschijnlijk. "Waterstof is wel drie keer zo licht als kerosine, maar neemt vier keer zoveel ruimte in. Als je het überhaupt vervoerbaar kan maken."

Melkert ziet de luchtvaarttoekomst, naar eigen zeggen, realistisch in: "Er worden stappen gemaakt, maar voor de intercontinentale afstanden zullen we toch met een duurzame kerosine moeten werken."

Ster advertentie
Ster advertentie