Wat kost het ons als NPO-reclame wordt afgeschaft?
- Nieuws
- Wat kost het ons als NPO-reclame wordt afgeschaft?
"Zonder reclame kost de NPO 80 cent meer per Nederlander." Dat zei presentator Jurgen van den Berg in het NPO Radio 1 Journaal. De NPO wil namelijk niet meer afhankelijk zijn van reclamegeld. Dat heeft dus wel gevolgen. Maar hoeveel kost het ons precies? Lammert de Bruin gaat op onderzoek uit in Feit of Fictie.
Video niet beschikbaar
Het afschaffen van reclame klinkt radiopresentator Jurgen van den Berg in ieder geval als muziek in de oren. "Ik zou morgen gelijk met die reclame willen stoppen." Volgens hem levert het namelijk veel gedoe op. "Het punt is alleen wel dat een deel van de Publieke Omroep wordt betaald uit dat reclamegeld. Het is ook uitgerekend: zonder reclame kost de NPO 80 cent meer per Nederlander."
STER-inkomsten opvangen
Van de Berg zegt het ervoor over te hebben, maar de vraag is of dat bedrag inderdaad klopt. Betalen we met zijn allen 80 cent meer, per maand, als de Publieke Omroep afscheid neemt van reclames op radio en televisie? Journalist Rob Goossen denkt van wel. "Dat is eigenlijk een vrij simpele berekening. Er is een kamerbrief van 7 november 2018 waarin wordt gesteld dat de STER de komende jaren ongeveer 160 miljoen euro aan inkomsten verwacht te genereren voor de staat."
Het geld van de STER zou moeten worden opgevangen door Nederland. "Als je dat bedrag deelt door het aantal inwoners in Nederland, dan kom je inderdaad uit op ongeveer 80 cent per inwoner, per maand", zegt Goossen.
'Media is gratis'
Volgens Oege Boonstra, international media consultant, kan het geld ook op een andere manier worden binnengehaald. "Men zou dat gat kunnen vullen door meer uit te geven in de algemene middelen. Dat zit er alleen niet in, omdat dan ook andere groepen in de samenleving om meer geld kunnen vragen."
De tweede optie om het gat van 160 miljoen te vullen is dus om kijk- en luistergelden te heffen, al twijfelt Boonstra ook of dat haalbaar is. "In het huidige tijdsgewricht waarbij media gratis ter beschikking zijn voor veel mensen, is dat geen route meer die je nog zou kunnen bewandelen."
Het afschaffen van reclamegelden zorgt dus inderdaad voor een gat van 160 miljoen euro. Per Nederlander is dat omgerekend 80 cent per maand. Maar: of het zo ver gaat komen, blijft de vraag.
Radio EenVandaag
Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.