Onderzoek: farmaceutische industrie zet huisartsen onder 'emotionele druk' met reclamefolders
- Nieuws
- Onderzoek: farmaceutische industrie zet huisartsen onder 'emotionele druk' met reclamefolders
Met emotionele druk probeert de farmaceutische industrie geneesmiddelen te promoten onder huisartsen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik. Apotheker en promovenda aan de Rijksuniversiteit Groningen Marloes Dankers deed onderzoek naar papieren post vanuit de farmaceutische industrie en vertelt over de uitkomsten in De Nieuws BV.
Video niet beschikbaar
Voor het onderzoek verzamelde Dankers van twintig huisartsenpraktijken de papieren post die ze kregen van de farmaceutische industrie. Een onderzoeksteam bekeek welke beïnvloedingsstrategieën gebruikt worden in de marketingmaterialen. Daarin kwamen zeven bekende beïnvloedingsstrategieën naar voren, maar ook een nieuwe categorie kwam aan het licht: emotionele druk.
'Op de emoties gespeeld'
"Wat we zagen in die materialen is dat de arts vaak direct aangesproken wordt op wat die kan doen om het beter te maken voor de patiënt", zegt Dankers. "Er wordt op de emoties gespeeld en de professionele verantwoordelijkheid wordt aangesproken. Als arts leg je een eed af dat je het beste gaat doen voor je patiënt, daar maakten deze materialen gebruik van door te insinueren dat het voorschrijven van het gemaakte geneesmiddel het beste is wat je kan doen voor deze patiënten."
In het belang van de patiënt
Volgens Anton van Tuyl van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, een brancheorganisatie van de farmaceutische industrie, is er geen sprake van emotionele druk. "Ik zou dat woord niet gebruiken", zegt Van Tuyl. "Het zijn hoogopgeleide professionals, je mag verwachten dat ze niet door een pen of uitspraak hun voorschrijfgedrag gaan omgooien."
De farmaceutische industrie brengt medicijnen onder de aandacht bij artsen. En dat is volgens Van Tuyl in het belang voor de patiënt. "Het helpt de arts bij het up to date voorschrijven van een nieuw of bestaand medicijn en het helpt bedrijven om feedback te krijgen van artsen in de praktijk." Dat het belangrijk is dat er nieuwe geneesmiddelen ontwikkeld worden en dat informatie over die geneesmiddelen bij de arts terechtkomt, onderschrijft Dankers ook.
Informatie vanuit neutrale partijen
Deze informatie over geneesmiddelen zou volgens Dankers verspreid moeten worden vanuit neutrale partijen, en niet vanuit partijen die een commercieel belang hebben bij een specifiek geneesmiddel. "Er zijn in Nederland genoeg initiatieven gericht op goede neutrale informatievoorziening. Als ik kijk naar deze marketingmaterialen weten we uit eerder onderzoek dat er geen of zeer beperkte educatieve waarde in zit, ze zijn sterk gericht op het daadwerkelijk beïnvloeden van de voorschrijver."