Je leven voorbij na verkrachting? Deze feminist wil af van 'ouderwets drama'
- Nieuws
- Je leven voorbij na verkrachting? Deze feminist wil af van 'ouderwets drama'
Bewegingen als #MeToo laten zien dat slachtoffers van verkrachting steeds vaker hun verhaal durven doen. Toch is de manier waarop we over verkrachting praten nog verrassend ouderwets, betoogt de Duitse cultuurwetenschapper Mithu Sanyal in haar boek Rape: From Lucretia to #MeToo.
Video niet beschikbaar
Verkrachting
Historicus Willemijn Ruberg, die tevens gespecialiseerd is in seksualiteit in het lichaam, duidt het nieuwe boek van Mithu Sanyal in OVT. ''Er bestaan nog altijd hardnekkige ideeën rond seksueel geweld en verkrachting en dat moet volgens Sanyal veranderen. Een verkrachting lijkt voor veel vrouwen het einde van hun leven te betekenen en dat vindt Sanyal onacceptabel'', legt Ruberg uit. ''Daarom moet volgens Sanyal de manier waarop we over verkrachting praten, gaan veranderen. Dat trauma mag niet zo'n invloed hebben.''
Vaak horen vrouwen dat hun leven voorbij is na een verkrachting. ''Daar ageert Sanyal tegen'', vertelt Ruberg. ''Sanyal is allergisch tegen de biologische manier van praten, waarin mannen jagers en vrouwen slachtoffers zijn. Volgens haar leven we in een moderne samenleving waarin vrouwen ook macht hebben, én waarin vrouwen ook plezier beleven aan seksualiteit en het initiatief kunnen nemen. Waarom kiezen we dan niet voor een breder vertoog over seksualiteit, vraagt Sanyal. Door op een andere manier te praten, kunnen we volgens Sanyal vrouwen meer kansen bieden.''
Boek: From Lucretia to #MeToo (Bron: Verso Books)
Lucretia
Het boek behandelt de verkrachting van Lucretia tot aan de #MeToo-beweging. ''Lucretia is een half-mythologische en een half-historische figuur die zeer deugdzaam, schoon en mooi was'', legt Ruberg uit. ''Ze werd verkracht en zag zelfmoord als enige uitweg, omdat haar eer volledig was aangetast. Dat is heel lang de manier waarop over verkrachting is gepraat; dat het een totale bezoedeling van de eer van de vrouw was, met zelfmoord als enige uitweg. Die manier van praten vindt Sanyal heel ouderwets, maar aan de andere kant is er weinig veranderd. We zien verkrachting nu ook als een aanslag op de ziel van de vrouw.''
Toekomst
We moeten volgens Sanyal de macht teruggeven aan vrouwen om zelf te definiëren wat seksueel geweld of verkrachting met hen doet, vervolgt Ruberg. ''Als de hele omgeving bepaalt hoe je zou moeten reageren, hebben vrouwen geen uitweg. Daarom pleit Sanyal voor een gelijkwaardige cultuur, waarin mannen en vrouwen zelf de grenzen mogen bepalen. Dat vormt volgens Sanyal de basis voor een nieuwe manier van praten.''
Daarmee onderscheidt Sanyal zich ook van andere feministen, legt Ruberg uit. ''Feministen hebben heel lang gepleit voor systeemverandering en gelijke rechten. Dit is een softere manier, omdat volgens Sanyal de manier van praten moet veranderen. Je kunt je afvragen hoe snel dat iets kan veranderen.''
metoo