Moeten we straks betalen om cookies te weigeren? 'De wereld op zijn kop'
- Nieuws
- Moeten we straks betalen om cookies te weigeren? 'De wereld op zijn kop'
DPG Media gaat testen of gebruikers van nieuwswebsites willen betalen voor het weigeren van cookies. Dat is een omgekeerde gang van zaken, vindt Evelyn Austin van privacyorganisatie Bits of Freedom: "Doorlopend wordt privacy van gebruikers al geschonden en nu zeggen ze: reken ook nog maar eens 4 euro per maand af om ons daarmee te laten stoppen", zegt ze in Geld of je Leven (EO).
Video niet beschikbaar
Tech-ondernemer Janneke Niessen vindt het een logische stap dat DPG (uitgever van onder meer De Volkskrant en AD) dit uitprobeert. "Het kost geld om nieuws te maken. Gratis bestaat niet, je betaalt altijd op een manier. Als je geen advertenties wil zien of een uitgever kan er te weinig aan verdienen, moet je op een andere manier betalen. Anders is het businessmodel van de uitgevers niet houdbaar."
Door die vier euro te betalen, betaal je voor het nieuws, zegt ze: "In deze tijd, waarin journalistiek best wel onder druk staat, lijkt onafhankelijke journalistiek me belangrijker dan ooit."
Privacyschending
Wel of niet betalen voor cookies doet niks af aan het feit dat er een privacyschending plaatsvindt, stelt Austin van Bits of Freedom. "De manier waarop cookies worden verplaatst en data worden verhandeld en gebruikt, is strijdig met de wet. Dat gebeurt ook bij DPG Media."
Het is logisch dat we betalen voor nieuws, vindt ook zij. "Alleen had ik verwacht dat DPG zou onderzoeken in hoeverre mensen bereid zijn om te betalen voor het niet tonen van advertenties of voor exclusieve content. Dat zijn hele legitieme en juridisch houdbare verdienmodellen."
Op die manier betaal je voor een inhoudelijke keuze: "Als je in zo’n geval betaalt, ben je van vervelende advertenties af. Maar nu moet je moet als abonnee betalen voor exclusieve content en daarnaast wordt privacy ook nog eens doorlopend geschonden. DPG zegt nu: reken dan ook nog maar eens vier euro in de maand af om ons daarmee te laten stoppen. Voor mij voelt dat als de wereld op zijn kop."
Verdienmodel
Ook wijst ze erop dat het advertentiemodel van gepersonaliseerde advertenties flink onder druk staat omdat het in strijd is met privacywetgeving. Dat maakt het nog meer een domme zet, vindt ze: "Ik denk dat alle mediabedrijven jarenlang onderschat hebben wat het toelaten van big tech in hun verdienmodel zou betekenen."
Ze hebben dat zeker onderschat, vindt ook Niessen: "Toen ze er tientallen jaren geleden mee begonnen, leek het nog klein en onschuldig en een mooie bijdrage voor de omzet. Maar inmiddels zijn ze er volkomen van afhankelijk. Dat is wel echt een probleem."
Hoe werken cookies?
Veel (nieuws)websites verzamelen data van gebruikers. Voor deze websites zijn cookies heel belangrijk, legt Austin uit. “Hoe gerichter advertenties getoond kunnen worden, des te meer adverteerders bereiken."
Achter de schermen wordt dat op rap tempo en grote schaal gecombineerd met andere data die over jou beschikbaar zijn: "Dat wordt beschikbaar gemaakt aan adverteerders om ervoor te zorgen dat zij een zo goed mogelijke advertentie aan jou kunnen tonen."