Economie
EO

Gamewereld in crisis: 'Games kosten nog net zoveel, ontwikkelen is véél duurder'

foto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Gamewereld in crisis: 'Games kosten nog net zoveel, ontwikkelen is véél duurder'

Het gaat niet goed met de gamewereld. Jarenlang leek the sky the limit, maar inmiddels is er sprake van een ontslaggolf. Een game ontwikkelen kost steeds meer, maar games kosten nog steeds 'maar' 60 á 70 euro per stuk. "Het is niet in verhouding", zegt gameontwikkelaar Koen Deetman.

De gamewereld is in crisis. Hoe komt dat? (7 maart 2024) - Geld of je leven

Deetman, oprichter van gamestudio KeokeN moest afgelopen tijd meerdere mensen ontslaan. "Twee en half jaar geleden zijn we gestart met het bouwen van een nieuw spel (Deliver Us Mars, red.), samen met een uitgever. Eigenlijk gingen we er al vanuit dat we daarna een nieuw project moesten starten en hebben we onze medewerkers duidelijk gemaakt dat het best wel eens lastig zou kunnen worden", vertelt hij.

Volgens Deetman is het investeringsklimaat voor games momenteel slecht. Dat komt door de scheve verhoudingen tussen opbrengsten en kosten. "Een game kost bijvoorbeeld 60 of 70 euro in de winkel, net als tien jaar geleden, maar de kosten om zo’n game te maken zijn veel hoger geworden", vertelt hij. Er is inflatie, personeel is duurder maar er worden ook veel hogere eisen aan games gesteld.

KeokeN is een kleine studio. De game Deliver Us Mars die vorig jaar uitkwam, kostte ongeveer 3 miljoen om te maken. Dat lijkt veel, maar bij grotere games kan het soms wel oplopen tot honderden miljoenen, zegt Deetman. Dat is best moeilijk terug te verdienen.

Innovatie wordt geremd

Ondertussen is de game-industrie gigantisch. Gamers geven bijna 200 miljard per jaar uit aan games. Daarmee is de omzet hoger dan de film- en muziekindustrie bij elkaar. Dit komt deels door de coronapandemie, zegt gamejournalist Erik Nusselder. "Toen zaten we allemaal thuis, dus heel veel mensen zijn gaan gamen. Grote bedrijven dachten toen: hier moeten we meer in gaan investeren. Nu groeit het minder hard dan gehoopt, dus moeten er weer heel veel mensen vanaf", vertelt hij.

Hij herkent de toegenomen kosten voor game-ontwikkelaars. "De game Spider-Man 2 die uitkwam voor de PlayStation 5 had een budget van 300 miljoen”, vertelt hij. Als je als groot bedrijf dit wil betalen, moet je heel zeker zijn dat het gaat scoren. Hierdoor worden er vaak alleen nog maar 'veilige games' gemaakt: "Als investeerder moet je wel heel zeker zijn dat het een populair spel wordt, dus die grote bedrijven nemen steeds minder risico." Spider-Man 2 wordt overigens erg goed verkocht, maar is nauwelijks innovatief te noemen: het bouwde voort op het eerste deel, wat ook al een succes was.

KeoKen, die wel innovatieve games wil maken, probeert het nu over een andere boeg te gooien. "Over twee weken is de Game Developers Conference. Daar gaan we radicale manieren inzetten om op te vallen en investeerders aan te trekken", vertelt hij.

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie