Economie
EO

'Verplicht tankstations, pretparken en bouwmarkten om statiegeldflessen in te nemen'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Verplicht tankstations, pretparken en bouwmarkten om statiegeldflessen in te nemen'

Er zijn veel te weinig plaatsen om statiegeldflessen en blikjes in te leveren: er zouden er 12.000 moeten zijn, maar het zijn er maar 4.000. Mede hierom is het aantal ingeleverde statiegeldflesjes te laag. Het wordt tijd om verkopers van flesjes te verplichten om ze terug te nemen, zegt Rob Buurman van de Fair Resource Foundation. "De politiek moet ingrijpen."

Inzameling statiegeldflesjes gaat moeizaam: moeten er meer inleverpunten komen?

Sinds 2021 zit er statiegeld op flesjes of blikjes. De doelstelling is dat 90 procent van flesjes worden ingeleverd, maar we zitten slechts 74 procent. De reden: te weinig inleverpunten, zegt Buurman. "Vaak kun je je flesje niet inleveren waar je het gekocht hebt. Dan moet je naar de supermarkt. Daar zijn soms lange rijen", schetst Buurman. De oplossing is voor hem simpel: verkooppunten verplichten om ook flesjes terug te nemen. "Als consument moet je weten waar je aan toe bent. Je hebt recht op je geld terug."

Wat hem betreft, geldt dit voor alle plekken waar PET-flessen worden verkocht. Hij denkt aan tankstations, pretparken en bouwmarkten.

'Bij tankstation kan het vaak al'

Bij tankstations worden flesjes vaak al aangenomen, zegt Charlot van Tol, die zelf vijf pompen heeft en voorzitter is van de Belangenvereniging Tankstations (Beta). "We promoten het niet, maar als een klant met een lege verpakking komt, nemen we het zeker in. Dan brengen we het zelf naar een van onze stations die een officieel inleverpunt is", zegt ze. Een verplichting heeft ze niet zo'n zin in: "Dan komen er nóg meer regeltjes bij..."

Praktisch is het - zeker voor kleine tankstations - ook lastig om een inleverpunt te zijn, zegt ze. Een inleverapparaat is best groot en daar is geen ruimte voor. "Het past gewoon niet in onze winkels. Daarom verzamelen we het in een grote zak en op één locatie wordt het gesorteerd", vertelt ze. Echt handig is het niet, vindt ze.

Ondanks dat Van Tol niet voor verplichtingen is, hebben tankstations aan de snelweg sinds 2021 al wel de verplichting om statiegeldflesjes in te nemen, zegt Buurman. Veel consumenten weten dit echter niet, omdat het niet gepromoot wordt.

Hoger statiegeld

Van Tol denkt dat hoger statiegeld een oplossing is. Hierdoor zou de burger een extra reden hebben om in te leveren. Buurman vindt dat een dilemma: "Dat moet wel in combinatie zijn met meer innamepunten, anders is het niet rechtvaardig", vindt hij. De 15 cent die op een flesje zit, is wel heel laag, zegt hij. "Op hervulbare flessen zat er vroeger een gulden. Als je rekening houdt met inflatie, kom je net onder de euro", zegt hij.

Hester Klein Lankhorst, directeur van de verantwoordelijke organisatie Verpact denkt dat de consument ook nog even moet wennen aan statiegeld. "Vroeger liep je door het park en was weggooien in een afvalbak al goed. Nu is dat niet meer goed. Je moet hem meenemen. Dat gaat wel lukken, maar niet van de ene op de andere dag", zei ze gisteren in Geld of je leven.

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie