Verdwijnende deelscooter was nauwelijks rendabel te krijgen
- Nieuws
- Verdwijnende deelscooter was nauwelijks rendabel te krijgen
De deelscooter leek pakweg vijf jaar geleden het perfecte antwoord op de vraag hoe we de Nederlandse binnensteden leefbaar en bereikbaar konden houden. Lekker met de brommer om de auto’s heen snel op de plaats van bestemming.
Deelscooters in veel steden niet rendabel
Video niet beschikbaar
Enthousiast meldden zich investeerders om een zo groot mogelijk deel van de taart te bemachtigen. Flinke aantallen scooters werden op strategische plaatsen gezet en om op te vallen kregen ze ongewone kleuren zoals gifgroen.
Vijf jaar later is er van het enthousiasme niet zo veel meer te merken. Het blijkt bijzonder moeilijk om winst te maken met de deelscooter. Tegenover een zekere populariteit, met name in grote steden met veel jongeren, staan hoge exploitatiekosten.
Lekke band
Ook veroorzaken de scooters overlast. Gebruikers laten ze op willlekeurige plaatsen achter. Ook hebben gebruikers regelmatig te maken met lekke banden, scheefstaande sturen en kapotte verlichting.
Een van de grote aanbieders, Go Sharing, heeft zich inmiddels uit bijna heel Nederland teruggetrokken. Voor hoogleraar Derk Loorbach van de Erasmus Universiteit Rotterdam is de terugrekking geen verrassing, zei hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Wat je zag is dat investeerders een aantal jaar geleden veel geld uitgaven om zo snel mogelijk een groot marktaandeel te bereiken en zo anderen uit de markt te stoten. Dat Go Sharing nu vertrekt past in dat beeld."
Gemeenten hebben er belang bij dat diensten als deelscooters en deelfietsen voorhanden zijn in hun stad, maar zij zouden volgens Loorbach meer moeten doen om het uiteindelijke doel, een leefbare, voor iedereen bereikbare stad, te bereiken. "Het is niet zo dat mensen uit de auto gaan louter omdat die scooters er zijn, daar is meer voor nodig. Je moet de straten anders inrichten, de maximum snelheid omlaagschroeven, misschien het parkeren voor de deur minder makkelijk maken."
Commerciële dienstverlening
De gemeente Den Bosch onderschrijft de noodzaak van deelfietsen en deelscooters. Wethouder Geerts is niet van plan om bedrijven financieel te ondersteunen, zei hij in het Radio 1 Journaal. "Het is commerciële dienstverlening, dat is echt de verantwoordelijkheid van de bedrijven zelf."
Maar hij wil wel op een andere manier helpen. "Door goed te luisteren waar behoefte aan is, bijvoorbeeld over de plek waar mensen de deelscooters kunnen vinden. Niet te ver van het station bijvoorbeeld."
Geerts heeft er nog wel vertrouwen in, hij wijst daarbij op het succes van de OV-fiets, die er ook jaren over heeft gedaan om aan te slaan.