Economie
EO

Waarom de topvrouw van Albert Heijn pleit voor een klimaatkeurmerk op je boodschappen

foto: Geld of je Leven
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom de topvrouw van Albert Heijn pleit voor een klimaatkeurmerk op je boodschappen

In de supermarkt zou een verplicht keurmerk voor het klimaat moeten komen, vindt Marit van Egmond, topvrouw van de grootste supermarkt van Nederland: Albert Heijn. Het bedrijf is naar eigen zeggen verantwoordelijk voor het dagelijks eten op 6 miljoen borden. AH heeft daarmee enorme impact op zaken als werkgelegenheid, onze gezondheid en het klimaat. In Geld of je Leven vertelt ze Jeroen Smit hoe ze omgaat met de grote, duurzame dilemma’s van deze tijd.

#6 - Eén keurmerk voor klimaat? Graag, zegt AH-topvrouw tegen Jeroen Smit (S03) - Geld of je leven

Op het gebied van klimaat ziet Van Egmond zeker heil in een landelijk, verplicht keurmerk. Hierbij kunnen mensen zien wat hun eigen klimaatimpact is tijdens het boodschappen doen. In Denemarken doen ze al zoiets en vind je dat terug onderaan het bonnetje. "Het zou voor mensen absoluut helpen om een simpel, begrijpelijk logo te hebben", denkt Van Egmond. "Waardoor je een keuze kan maken en er ook verschil is in producten." Ze hoopt dat daarmee ook het koopgedrag beïnvloed wordt.

Dilemma's

Als topvrouw van Albert Heijn vertelt ze hoe ze omgaat met grote, duurzame dilemma’s en welke belangen daarbij spelen. Zo wil ze mensen met een kleine portemonnee helpen, maar ook iets goeds doen voor het klimaat en boeren. “Mijn grootste worsteling daarbij is dat ik me enerzijds afvraag: gaan we wel snel genoeg? Anderzijds gaat het om de balans houden. De balans tussen gezondheid, verbinding en duurzaamheid.”

Het kan makkelijk lijken om snel een stap te zetten, zegt ze. “Door bijvoorbeeld alleen maar biologisch aan te bieden. Dat klinkt dan wel leuk, maar het is echt een heel stuk duurder. Hoe zorg je er dan voor dat duurzaam en gezond voedsel voor iedereen in Nederland bereikbaar is?”

Aardbeien

In de podcast komt haar persoonlijke worsteling voortdurend terug. Zo ook bij het onderwerp aardbeien: moet een seizoensgebonden product heel het jaar door in de schappen liggen? Het is een lastig onderwerp, vindt Van Egmond.

Waar aardbeien een tijd lang uit Spanje kwamen, maakte de supermarktketen twee jaar geleden trots bekend om voortaan heel het jaar door Nederlandse aardbeien aan te bieden. “Alleen de stijgende energie- en gasprijzen hebben tot nieuwe problemen geleid. Er zijn boeren en telers die ons bellen en zeggen: misschien moet ik het maar niet meer leveren. Dat vind ik heel lastig. Als je je naar de meeste impact op het milieu kijkt, is het bijna logisch om weer terug gaan naar Spanje.”

Is het niet de meest makkelijke oplossing om aardbeien simpelweg niet aan te bieden buiten het seizoen? “Dat vind ik zeker spannend”, zegt Van Egmond. “Het geldt natuurlijk voor verschillende artikelen, zoals de bloementeelt. Dan heb je gewoon veel minder keuze. Dat is een wereld waar wij niet in leven, vandaag de dag. En waarvan ik me ook afvraag of de impact op het milieu zoveel anders is.”

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie