Cultuur & Media
EO

‘150 miljoen voor een Rembrandt had beter besteed kunnen worden, bijvoorbeeld aan kunst van vrouwen’

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. ‘150 miljoen voor een Rembrandt had beter besteed kunnen worden, bijvoorbeeld aan kunst van vrouwen’

Het schilderij De Vaandeldrager is nu nog in handen van de Franse bankiersfamilie Rothschild, maar ze hebben het topstuk verkocht aan Nederland voor 175 miljoen euro. Daarvan wordt 150 miljoen euro gefinancierd door de Nederlandse staat. Is het terecht dat we zoveel geld neerleggen voor een schilderij? Volgens kunsthistoricus Jochem van Eijsden had het geld beter besteed kunnen worden, bijvoorbeeld aan kunst gemaakt door vrouwen.

Video niet beschikbaar

Is het schilderij überhaupt wel zoveel geld waard? Kunsthistoricus Babbe van der Veer, die ook kunst taxeert, denkt van wel, gezien het geld wat de laatste tijd aan topstukken wordt uitgegeven. “Ik werk zelf op de kunstmarkt en we zien de bedragen die tegenwoordig voor dit soort stukken op veilingen worden betaald. Die zijn astronomisch hoog, zeker voor grote namen als Rembrandt, Van Gogh, Monet. Als dit werk op veiling was gekomen, had het dit zeker kunnen opbrengen.”

Hoewel hij snapt dat de prijs marktconform is, heeft Van Eijsden toch moeite met het bedrag van 150 miljoen euro. “De vraag is: is het noodzakelijk om het aan één schilderij uit te geven?” Hij had liever gezien dat het verspreid over meerdere objecten besteed zou worden. Zo zouden hiaten in de collectie van Nederland aangevuld kunnen worden. “Dat kan 16e-eeuwse schilderkunst zijn, maar ook schilderijen gemaakt door vrouwen. Dat blijft ook erg achter in de collectie. Het weer besteden aan een Rembrandt, terwijl je zo’n mooi verhaal kan vertellen over de Nederlandse kunst.. Dat geld kan echt beter besteed worden aan andere objecten.”

Museum in Abu Dhabi

Van der Veer snapt de kritiek, maar toch begrijpt ze de aankoop, want dit is een unieke kans. “Heel vaak gebeurt dit niet. Dit is een heel bijzonder schilderij in het oeuvre van Rembrandt. En nu kunnen we het kopen.” De familie Rothschild had het ook op veiling aan kunnen bieden, en dan was het misschien door een rijke oliesjeik in het Midden-Oosten gekocht, zegt ze. “Die had het met een beetje geluk in zijn museum in Abu Dhabi gehangen, maar dan waren wij het als Nederland misgelopen.”

Hoe dan ook, als het schilderij eenmaal in Nederland is, gaan de beide kunsthistorici wel direct kijken. “Ja, natuurlijk.”

Ster advertentie
Ster advertentie