Modeontwerper Mart Visser over hoe corona het straatbeeld verandert
- Nieuws
- Modeontwerper Mart Visser over hoe corona het straatbeeld verandert
Begin maart moest modeontwerper Mart Visser al zijn haute couture- en retail-shows annuleren. Corona heeft het bedrijf van de modekoning flink veranderd, maar zal ook het straatbeeld veranderen.
Zonder modeshows, festivals, bruiloften en bar mitswa's is de vraag naar exorbitante en uitbundige haute couture minder geworden. "Je moet nu ook geen nieuwe collecties gaan brengen, maar je moet items brengen die passen in deze zeitgeist", vertelt hij in Spraakmakers. Deze zomer dus geen uitbundige, fladderende zomerjurken van Visser, maar eerder comfortabele truien voor thuis op de bank.
Mart Visser over mode tijdens de coronacrisis
Video niet beschikbaar
Comfy-truien
Zijn personeel – dat normaal haute couture voor hem maakt - inspireerde hem. In de talloze Zoom-meetings in het begin van deze crisis, verschenen zijn vrouwelijke collega’s in grote sweaters voor de webcam. "Die dragen de truien van hun man. Grote hoodies, maatje XL terwijl ze zelf maat S hebben."
Oversized jurken met vier mouwen op de catwalk noemt hij een leuk statement, maar het heeft niks meer te maken met wat er de afgelopen maanden is gebeurd. "Mensen willen comfort, leisure en niet meer in een loodstrak pak naar het werk, maar relaxt op sneakers."
Straatbeeld
Corona heeft ook het straatbeeld veranderd en zal dat in de toekomst blijven doen, denkt Visser. "Alles is veranderd in de manier van kleden." Zo heeft iedereen de afgelopen maanden zijn kledingkast opgeschoond. "We gaan denk ik terug naar de essentie: wat draag ik nou het liefst?" Daarvoor hoef je niet 20 t-shirts meer te bezitten, maar twee of drie favoriete."
Een model toont een creatie van couturier Mart Visser uit de The Archive Collection.
Ook heeft deze crisis ons meer op de feiten gedrukt waar kleding vandaan komt. "Het gaat over het duurzame verhaal. Over weten wáár de materialen vandaan komen. Dat het dichterbij huis, bijvoorbeeld over de grens in Duitsland, gemaakt is, in plaats van zes weken op een schip vervoerd moet worden."
Recessie = depressie
Daarnaast hangt ons een wereldwijde economische crisis boven het hoofd. Visser: "Recessie is toch een beetje depressie." Omdat de wereld veel individualistischer is geworden, zal niet iedereen in tijden van crisis kiezen voor zwart. "Vroeger was dat veel meer gekaderd, nu zijn we vrijer en zitten minder in hokjes."
Economie is net als mode een golfbeweging, denkt Visser. "Na een half jaar ben je iets weer zat." Dus na een tijd van versobering en comfortabele kleding, zullen mensen zich uiteindelijk ook weer in een strak pak met naaldhakken persen.
Mart Visser over mode tijdens de coronacrisis
Video niet beschikbaar
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.