Kunstles op de basisschool: even belangrijk als rekenen en taal
- Nieuws
- Kunstles op de basisschool: even belangrijk als rekenen en taal
Investeren in kunstonderwijs op de basisschool is belangrijk, zegt Barbara Brouwer, directeur van CHV Academy, in De Nieuws BV. Op dit moment wordt de sector genegeerd, zegt trompettist Eric Vloeimans. Maar juist door in de basis te investeren kan dit in de toekomst voorkomen worden.
Video niet beschikbaar
Naast taal en rekenen moet ook elke week een kunstles de nieuwe standaard worden op scholen. En die moet dan niet worden gegeven door de gewone juf of meester, maar door een echte kunstprofessional. Daar pleiten trompettist Eric Vloeimans en directeur van de CHV Academy Barbara Brouwer voor. "Er zijn heel veel goede professionals die opgeleid zijn als kunstdocent, die zijn van huis uit musicus of danser of theatermaker en die kunnen heel goed lesgeven aan kinderen op school", aldus Brouwer.
Op scholen wordt ieder kind bereikt
"Muziek, daar word je gezond van", vult Vloeimans aan. "Muziek doet iets met synergie van hoe je met andere mensen omgaat. Het is heel mooi als kinderen op jonge leeftijd leren zingen, leren spelen met elkaar. Dan leer je om iets met elkaar te doen, op sociaal heeft dat ook weer effect. Het is heel goed voor je." Bovendien zien kinderen dat het een echt vak is, zodra professionals voor de klas staan in plaats van de gewone juf of meester.
"Op scholen moet je beginnen want daar kun je het vuurtje aansteken", zegt Brouwer. Daarnaast wordt op scholen ieder kind bereikt, "en niet alleen de kinderen die het van huis uit wel meekrijgen en dus ook door hun ouders meegenomen worden naar de muziekschool. In het onderwijs zie je kinderen die buiten de boot vallen en die willen we aanraken met kunst en ook zichzelf laten ontwikkelen. Alle kinderen op school moeten dat meekrijgen."
Revival van de muziekschool
Wanneer kinderen op de basisschool in aanraking komen met bijvoorbeeld muziek en vervolgens daarmee verder willen, is er een jeugdfonds Cultuur in veel gemeentes. Dat betekent dat kinderen met ouders die lessen anders niet kunnen betalen, een bijdrage kunnen krijgen waardoor zij wel op les kunnen. Dan zouden de aspirant muzikanten zich kunnen inschrijven bij een muziekschool, maar muziekscholen lijken uit te sterven.
Door veel gemeentes wordt op muziekscholen bezuinigd, legt Vloeimans uit: "De helft is al verdwenen, of zo. Maar de muziekschool moet terug in de maatschappij." En, juist door de afwezigheid van een muziekschool in veel gemeentes, "zie je een kaalslag in de ontwikkeling van kinderen", vult Brouwer aan. "Want niet alleen op school, ook in de vrije tijd, is het heel belangrijk dat kinderen zich in de kunst en cultuur kunnen ontwikkelen."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Investeren in de toekomst
Voor een revival van de muziekschool en investering in kunsteducatie op scholen door professionals, ligt de oplossing bij de politiek. Vloeimans: "Mensen in mijn sector worden genegeerd. Voetbal, autoracen, dat mag allemaal en wij mogen niks." Volgens Brouwers is het juist hierom ook belangrijk om te investeren in kunsteducatie bij basisscholen. "Het begint bij de basis en dat is op de basisschool. We moeten nu investeren in de mensen die over de beslissingen gaan in de toekomst." Zo moet de waardering voor kunst en cultuur omhoog gaan.