Cultuur & Media
NTR

Shady El-Hamus over zijn tweede Netflix-film: 'Leuke film? Geen compliment'

foto: Shady El-Hamus
  1. Nieuwschevron right
  2. Shady El-Hamus over zijn tweede Netflix-film: 'Leuke film? Geen compliment'

De Nederlandse regisseur Shady El-Hamus werd bekend met zijn debuutfilm De Libi, waarmee hij een Gouden Kalf won én de interesse van Netflix wekte. Het resultaat: de eerste Netflix-film ooit van Hollandse bodem, Forever Rich. Vorige week kwam zijn tweede Netflix-film uit: Crypto Boy. Een verhaal waarmee hij niet alleen wil vermaken, maar vooral ook een ode brengt aan 'de gemeenschap' en 'het familiegevoel', tegen de achtergrond van een veranderende stad, vertelt hij in Kunststof.

Shady El-Hamus, regisseur en scenarist - Kunststof

Vader-zoon verhaal

De familie El-Hamus is een theaterfamilie: elk gezinslid zit in het vak. En dat komt goed van pas. In Crypto Boy regisseerde Shady El-Hamus zijn broer (Shahine El-Hamus) en hun vader (Sabri Saad El-Hamus). "Ik wist al langer: ik wil een vader-zoon verhaal maken. En ik wist ook al langer: ik wil samenwerken met mijn vader en broertje." Tijdens het draaien hoorde El-Hamus dat hij zelf ook vader zou worden. "Ik heb de film aan mijn zoon opgedragen omdat het heel erg parallel liep. Zijn komst en de komst van de film."

Leuke film

De regisseur maakt niet alleen maar films omdat hij dat 'leuk' vindt. "Als iemand zegt: 'leuke film'. Dan zie ik dat niet als een compliment. Terwijl ik natuurlijk hoop dat de films die ik maak, ook leuk zijn en vermaken. Maar mijn hoofdmotivatie is wel meer dan een leuke film maken."

Crypto Boy gaat over solidariteit en gemeenschappelijkheid, vertelt El-Hamus. "Ik wilde gemeenschappen en familie centraal stellen en vanuit verschillende hoeken het grote geld daar een beetje aan laten trekken. Dat is natuurlijk wat je nu in het dagelijks leven best veel ziet: het grote kapitalistische monster dat gemeenschappen uit elkaar rukt. En daarnaast gaat het ook over de veranderende buurten in Amsterdam. Gentrificatie – iedereen kent die term inmiddels wel."

Egypte

Sinds El-Hamus een zoon heeft, denkt hij meer na over waar hij vandaan komt. Zelf is hij ras-Amsterdammer, maar zijn vader is geboren in Egypte en gaf zijn gebruiken en de cultuur op een natuurlijke manier aan zijn kinderen mee. "Ik wil Egypte ook onderdeel maken van het leven van mijn zoon, omdat het een verrijking is", vertelt de regisseur.

Zijn familie bracht de zomers in Egypte door. "Alleen al daardoor durf ik te zeggen dat ik een beetje in twee culturen ben opgegroeid. En het feit dat je voelt dat er niet één normaal is, heeft mij veel gebracht. In Nederland gaat het er anders aan toe dan in Egypte. Ik nam meerdere werkelijkheden tot me. Dat maakt je flexibel, denk ik. En open."

'Wij-zij'

In december zouden ze weer met z’n allen naar Egypte gaan, maar dat plan staat, nu het oorlog is in het Midden-Oosten, op losse schroeven. El-Hamus heeft verre familie in Palestina. Het houdt hem dagelijks bezig: de gevechten in Israël en Gaza. "We hebben het er veel over en we zaten vorige week bij Khalid & Sophie, toevallig op de dag dat Ramsey Nasr daar een prachtig stuk voorlas. Wat ik mooi vond: iedere gedachte moet het 'wij-zij'-denken overstijgen. En elk gesprek erover zou over de menselijkheid moeten gaan. En over de pijn."

Kunststof

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19:00 en 20:00 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie