Cultuur & Media
KRO-NCRV

Muziek zorgt voor kansgelijkheid: 'Kunst- en cultuuronderwijs moet heroverwogen worden'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Muziek zorgt voor kansgelijkheid: 'Kunst- en cultuuronderwijs moet heroverwogen worden'

Er wordt steeds meer bezuinigd in het onderwijs, met name op culturele vakken. Al blijkt uit onderzoek dat muziek en cultuur de gelijkheid tussen kinderen juist bevorderd. "Deze literatuurstudie toont aan dat kunst- en cultuuronderwijs heroverwogen moet worden", zegt Jantien Westerveld, directeur van de stichting Méér Muziek in de Klas, bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Zanger Jeangu Macrooy vertelt dat hij vanuit thuis, maar ook vanuit school is grootgebracht met muziek. "Ik was geschokt dat muziekonderwijs niet verankerd is in het Nederlandse onderwijssysteem", zegt hij. "Door muziek heb ik altijd de ruimte gehad om mezelf uit te kunnen drukken."

Van achterstand naar voorsprong

Met name voor kinderen uit achterstandssituaties blijken kunst en cultuur kansen te vergroten. "Actief bezig zijn met kunst en cultuur geeft hoop en zelfvertrouwen, dit is essentieel voor succes", zegt Westerveld. "Kinderen uit welvarende milieus hebben dit vaak al, maar voor kinderen onder de armoedegrens biedt kunst een manier om zelfvertrouwen op te bouwen." Macrooy stemt hiermee in: "Er was geen geld, maar ik dacht door muziek wel in mogelijkheden."

Bevorderend voor taal en rekenen

"Het maken van muziek en kunst activeert verschillende netwerken in het brein die meehelpen bij het reguleren van emoties", legt hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder uit. Volgens Scherder helpen diezelfde netwerken om sombere en angstige gevoelens onder controle te houden. "Het beloningssysteem wordt geactiveerd, wat hoop geeft en bijdraagt aan succes. Deze zenuwcellen komen ook van pas in andere vakken, zoals rekenen en taal", vertelt Scherder.

Heroverwegen

Volgens Jantien Westerveld, directeur van de stichting Méér Muziek in de Klas, is het belang van muziek en cultuur wetenschappelijk aan te tonen. "We leven in een tijd waarbij bewijsmateriaal ontzettend belangrijk is. De literatuurstudie van Mark Mieras toont dat kunst- en cultuuronderwijs heroverwogen moet worden", zegt Westerveld.

"Na schooltijd moeten kinderen ook toegang hebben tot kunst en cultuur, om uitsluiting van bepaalde groepen in de samenleving te voorkomen."

Ster advertentie
Ster advertentie