Cultuur & Media
MAX

De kunstgeschiedenis achter het limoengroen van 'brat'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De kunstgeschiedenis achter het limoengroen van 'brat'

Deze zomer domineert de kleur brat-groen de mode, maar volgens kunsthistorica Isabel Heijne is deze tint al eeuwenlang verweven met de kunstgeschiedenis. Tijdens Villa VdB dook Heijne in de achtergrond van de kleur achter brat en onthulde hoe de groene kleur al eerder een impact maakte.

Video niet beschikbaar

Wat is brat precies? "Eigenlijk is dat fenomeen begonnen rond het begin van deze zomer. Zangeres Charli XCX bracht een album uit met de titel brat. De omslag van dat album is een fluoriserend groen vierkant met in zwarte letters brat er op", vertelt de kunsthistorica. "De zangeres zelf omschrijft brat eigenlijk als een lifestyle die heel vrij is, bijvoorbeeld een meisje dat alles doet waar ze zin in heeft. Heel veel feesten, maar toch ook soms een soort breakdown heeft. En dingen in het leven waar ze het moeilijk mee heeft."

Twee betekenissen

"De kleur groen staat enerzijds voor fris, nieuw leven en bloei, maar anderzijds ook voor iets giftigs en gevaarlijks", legt Heijne uit. Ze verwijst naar iconische kunstwerken zoals het Arnolfini-portret van Jan van Eyk en De Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch, waar de dubbele betekenis van groen duidelijk naar voren komt. "Diezelfde felgroene tint die we nu overal zien, symboliseert zowel vruchtbaarheid als gekte", aldus Heijne.

chevron right
chevron right
foto: Publiek domein

Kamala Harris is brat

De populariteit van brat is ook opgemerkt door politieke figuren zoals Kamala Harris, die de term gebruikte in haar campagne. Heijne vindt dit een briljante zet: "Op het eerste gezicht lijkt het een manier om jongere kiezers aan te spreken, maar brat straalt ook uit dat ze een frisse wind in de politiek is - met een vleugje vilein." Volgens Heijne speelt Harris hiermee in op onderbewuste associaties die mensen met kleuren hebben.

Een tijdloze kleur

Hoewel sommigen denken dat het brat groen slechts een voorbijgaande trend is, is Heijne het daar niet mee eens. "Ik denk dat het voor altijd blijft", stelt ze resoluut. Voor haar is de kleur niet alleen een modeverschijnsel, maar een blijvend symbool met een geschiedenis. "De kleur is nooit weggeweest", voegt ze toe.

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie